Kettingkoppeling

kettingkoppeling

Kettingkoppeling kopen. Hoe kies je het juiste type?

Wat is een kettingkoppeling en hoe werkt deze askoppeling?

Een kettingkoppeling is opgebouwd uit 2 kettingwielen met een even aantal tanden. De kettingwielen worden met een duplex ketting aan elkaar gekoppeld. Kettingkoppelingen hebben een compacte en eenvoudige bouw. Door de ruimte tussen tandbreedte en inwendige breedte van de ketting is een kleine as afwijking mogelijk. Bij hogere toerentallen is een aluminium beschermhuis aan te bevelen. Door de centrifugaalkrachten wordt het smeermiddel uit de ketting geslingerd. Het huis vangt dit smeermiddel op. De koppeling is eenvoudig te monteren en heeft weinig tot geen onderhoud nodig. Ook is er de mogelijkheid voor een Nylon uitvoering. Deze kan minder koppel overbrengen dan de stalen versie. Echter, hij heeft geen smering nodig. Daardoor wordt voorkomen dat de omgeving met vet wordt verontreinigd. Ook zijn de nylon kettingkoppelingen stiller dan de metalen versies.

Kenmerken van een kettingkoppeling

  • Lage onderhoudskosten
  • Draaimomenten tot 700.000 Nm.
  • Door de simpele bouwvorm een goedkope oplossing
  • Kan beperkt radiale uitlijnfouten en hoekafwijkingen opvangen.
  • Energie-efficiënt

Waar worden kettingkoppelingen toegepast?

  • Pompen
  • Transportbanden
  • Blowers en ventilatoren
  • Compressoren

Kettingkoppeling kiezen. Met welke factoren moet je rekening houden?

Bij het selecteren van de juiste koppeling zijn onderstaande factoren van belang:

  • Toerental
  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.
  • Externe factoren. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

Beschermhuis voor een kettingkoppeling

Afhankelijk van de toepassing zijn er behuizingen verkrijgbaar. Deze houdt de smering op de plaats en verbetert hierdoor de levensduur van de koppeling. Deze tweedelige behuizing is gemaakt van een aluminiumlegering en is voorzien van een oliekeerring. De twee helften zitten met bouten aan elkaar en geven extra bescherming tegen stof en vocht.

huis kettingkoppeling

Kettingkoppelingen voor corrosieve omgeving

Voor toepassingen met corrosiegevaar kunnen RVS kettingwielen worden ingezet voorzien van een nylon ketting. Deze kan weliswaar minder koppel overbrengen dan de stalen versie, maar geen smering nodig. Daardoor wordt voorkomen dat de omgeving met vet wordt verontreinigd. Ook zijn de nylon kettingkoppelingen stiller dan de metalen versies.

Bandkoppeling monteren

Er zijn verschillende methodes om bandkoppelingen te monteren. Je vind ze hieronder. Algemene informatie over as-naaf verbindingen vind je hier

Spanset montage

Spanset

verschillende type spieen

Spieverbinding

tolerantiering

Tolerantiehuls

Wat is het koppel en hoe berekenen je deze kracht? 

Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.

Het nominale koppel* wordt berekend aan de hand van onderstaande formule. 

Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
                       n [1/min]

  • Tn [Nm] Nominaal koppel
  • P [KW] Vermogen
  • n [1/min] Toerental per minuut
  • fs Service factor

* Nominaal koppel Tn [Nm] = Het koppel dat overgebracht wordt bij een constante belasting op de aandrijfas.

Het kan voorkomen dat je onderdelen soms harder moeten werken omdat een lading zwaarder is dan verwacht of omdat de productie opgevoerd moet worden. Of, is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Het is dan noodzakelijk om rekening te houden met een service factor. Het kan zijn dat je de bandkoppeling een maatje groter kiest.

Merken | fabrikanten | documentatie | PDF downloads

Benamingen voor kettingkoppelingen

  • rollenkettingkoppeling
  • chain coupling
  • Kettenkupplung

Gerelateerde berichten

Spanelementen

As-naaf verbindingen

askoppeling

Askoppelingen

Andere askoppelingen

balgkoppeling

Balgkoppeling

bandkoppeling

Bandkoppeling

boogtandkoppeling

Boogtandkoppeling

Cardankoppeling kruiskoppeling kogelgewricht

Cardankoppeling

centrifugaalkoppeling

Centrifugaalkoppeling

conisch spanelement

Conisch spanelement

Elastische koppeling

Elastomeer koppeling

elektromagnetische koppeling

Elektromagnetische koppeling

flenskoppeling volgens Din 116

Flenskoppeling

grid koppeling

Gridkoppeling

klauwkoppeling

Klauwkoppeling

klemkoppelingen

Klemkoppeling

lamelkoppeling

Lamellenkoppeling

permanente magneetkoppeling

Magneetkoppeling

pennen koppelingen

Pennenkoppeling

schalen koppeling din115

Schalen koppeling

slipkoppeling permanent magneet

Slipkoppeling magnetisch

slipnaaf

Slipkoppeling mechanisch

trommelkoppeling

Tonnenkoppeling

veerkoppeling

Veerkoppeling

wervelstroomkoppeling

Wervelstroomkoppeling