Glijlagers

Share on whatsapp
Share on email
Share on linkedin
Glijlager

Hoe kies je het juiste glijlager?

Hoe werkt een glijlager en wat zijn de eigenschappen van een lagerbus?

Een glijlager is een lager waarbij de as in het lager glijdt. Het lager heeft als doel belasting met een draaiende, lineaire of oscillerende beweging op te vangen Dit in tegenstelling tot een wentellager, waarbij zich tussen de as en de boring rollende elementen bevinden. Hierdoor hebben glijlagers een rustigere werking dan lagers met rolelementen. Ze zijn goedkoper en hebben minder ruimte nodig. Wel is er een grotere wrijving tussen de oppervlakken, wat tot een groter energieverbruik in de machine kan leiden.

De 10 belangrijkste kenmerken van een glijlager

  1. Kleine inbouwruimte benodigd
  2. Hoge draaggetallen
  3. Relatief goedkoop
  4. Makkelijk verkrijgbaar
  5. Zeer grote variatie in materiaalkeuze
  6. Veelal assen van hoogwaardige kwaliteit benodigd
  7. Glijlagers kunnen zeer beperkt uitlijn fouten opvangen
  8. geschikt voor lagere toerentallen
  9. relatief hoge wrijving door groot contactvlak
  10. Door standaardisatie zijn verschillende merken onderling uitwisselbaar

Hoe kies je het juiste glijlager?

Het is belangrijk om te weten wat de bedrijfsomstandigheden zijn waarin een lager moet functioneren. Deze kan namelijk een grote invloed hebben op de prestaties en levensduur. Denk bijvoorbeeld aan:

Extreme temperaturen (schommelingen)
Trillingen of stotende belastingen
Pendelende (heen en weer gaande) bewegingen
Corrosieve omstandigheden

Vlaktedruk berekenen van een lagerbus of taatsschijf

Het is belangrijk om rekening te houden met de belasting. Een verkeerde lagerkeuze heeft een grote invloed op de werking en levensduur. Om het juiste lager materiaal en de grootte van het lager te bepalen speelt de lagerbelasting een belangrijke rol. Met onderstaande formule kan de vlaktedruk op het materiaal berekend worden.

LAGERBUSSEN

p = F / ( d x b )

p = vlaktedruk N/mm2
F = belasting (N)
d = boring diameter bus (mm)
b = lengte bus

GLIJLAGERSCHIJF

p = F / A

p = vlaktedruk N/mm2
F = belasting (N)
A = oppervlakte axiaalschijf ( π/4 * D2 – d2 )
d = boring diameter (mm2)
D = buiten diameter (mm2)
π = pi (3,14…)

Glijsnelheid van een glijlager berekenen

Ook het toerental speelt een rol in de keuze van het juiste glij materiaal. Om tot het juiste materiaal en smeermiddel te komen dient het toerental omgezet te worden naar de bijbehorende omtreksnelheid. Met onderstaande formule kan de glijsnelheid berekend worden.

v = n x π x d / 60000

v = glijsnelheid (m/s)
d = asdiameter (mm)
π = Pi (3,14)
n = toerental (omw/min)

Glijlager smeren

Door de jaren heen zijn er flinke ontwikkelingen geweest op het gebied van smering. Zo is er een grote variatie in zelfsmerende en onderhoudsvrije materialen. Ook zijn er glijlagers op de markt die voorzien zijn van smeerstiften. Met de huidige kennis en nauwkeurige productie methodes worden glijlagers tegenwoordig klant specifiek gemaakt. Door verschillende materialen en vet soorten te combineren is er voor nagenoeg elke toepassing wel een glijmateriaal samen te stellen.

Materiaal van een glijlager. Welk uitvoering past het best in jouw toepassing? 

Lagers kunnen van verschillende materialen worden geproduceerd. Denk aan materialen zoals: brons, technologische kunststoffen en composietmaterialen. Ieder met haar eigen glijeigenschappen. Hieronder vind je veel voorkomende legeringen.
 
  • Brons Loodbrons: CuSn7ZnPb (Rg7) / CuPb15Sn / CuPb10Sn / CuPb20Sn
  • Tinbrons: CuSn10 / CuSn12 / CuSn12Pb
  • Fosforbrons: CuSn6 / CuSn8
  • Aluminium: 7075 28ST 51 ST
  • Aluminiumbrons: CuAl10Ni / CuAl11Ni
  • Kunststof: PP / Feroform T814 / F363
  • Composiet: Orkot / CY160LS / RG3 / ACM L7M/G L2M/G L1G

 

Materiaal soortSinterbronsPTFE staal/
brons mantel

POM staal/
brons mantel

Brons met smeerstiftGerold bronsPTFE Polyamide Composiet weefselBrons
Onderhoudsvrij++++++0++++
Zelf smerend++++++++++
Corrosiebestendig0000++++++
Hoge belasting+++++00++0
Stotende belasting  en trillingen000++++++
Hoge glijsnelheid++++00
Lage wrijving+++++00++
Matige as oppervlaktekwaliteit00000+
Minder gevoelig voor scheefstelling00+00++
Hoge temperaturen++0+++++
Verontreinigde omgeving000++++
Lage prijs+++++0+++0

Verschillende termen voor een glijlager

Om het allemaal ingewikkeld te houden hebben we lang niet altijd éénduidige benamingen voor een aandrijfcomponent. Zo kom je verschillende handelsnamen tegen in de markt.

LAGERBUSSEN

Glijbus
Lagerbus
Lagerhuls
Glijhuls
Glijlager bus
Oiles lagerbus
Oiles lager
Flenslager
Glijlager met flens
Flensbus
Flenshuls
Oiles flensbus

AXIAAL LAGERS

Taats schijf
Axiaal schijf
Aanloopschijf
Glijplaat
Taatslager
Glijstrip
Taatsplaat
Oiles glijplaat

Lees meer over glijlagers

Glijlagers brons met smeerstiften

Glijlager brons met smeerstiften

drooglooplagers

PTFE glijlager

glijlager sinterbrons

Sinterbrons glijlager