Inhoudsopgave
Wat is een tonnenkoppeling en hoe werkt deze askoppeling?
Tonnenkoppelingen ook wel trommelkoppelingen genoemd worden bij kraan- en hijswerktuigen ingezet om de lieren aan de reductorkasten te verbinden. De tonnenkoppeling is bedoeld om radiale krachten gecombineerd met torsiekrachten op te vangen. De overdracht van kracht binnen de trommel-koppeling vindt plaats door middel van een positieve vergrendeling. Geharde looprollen, geplaatst in de gaten gevormd door de twee cirkelvormige vertandingen, worden gebruikt als de kracht overdragende elementen. Het deksel, de behuizing en de afdichtingen voorkomen zowel het binnendringen van externe deeltjes als het lekken van smeermiddel. Aan de buitenkant van het koppelingshuis is een wijzer gemonteerd. Markeringen op de koppelingsnaaf maken het mogelijk slijtage en de axiale positie van het koppelingshuis ten opzichte van de koppelingsnaaf te controleren. Het is niet nodig om de koppeling hiervoor te demonteren.
Kenmerken van een tonnenkoppeling
- Draaimomenten 4.500 – 685.000 Nm
- Boringen tot 400 mm
- Speciale flensuitvoeringen mogelijk
- Opname van grote radiaallasten
- grote slijtbestendigheid
- Door de radius in de vertanding worden hoek-, radiale en axiale uitlijnfouten gecompenseerd.
- Torsiestijf
Waar worden trommelkoppelingen toegepast?
- Lieren
- Transportbanden
Tonnenkoppeling kopen. Met welke factoren moet je rekening houden?
Bij het selecteren van de juiste trommelkoppeling zijn onderstaande factoren van belang:
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.
- Externe factoren. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
Wat is het koppel en hoe berekenen je deze?
Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.
Het nominale koppel* wordt berekend aan de hand van onderstaande formule.
Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
n [1/min]
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
* Nominaal koppel Tn [Nm] = Het koppel dat overgebracht wordt bij een constante belasting op de aandrijfas.
Het kan voorkomen dat onderdelen soms harder moeten werken omdat een lading zwaarder is dan verwacht of omdat de productie opgevoerd moet worden. Of, is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Het is dan noodzakelijk om rekening te houden met een service factor.
Merken | fabrikanten | documentatie | PDF downloads
- KoRo-IBS | ITK
- Jaure | Barflex TCBR
- Malmedie | Drum couplings metrisch | Inch TTX
- Sibre | ABC-V
- Tschan | TK
Benamingen voor tonnenkoppelingen
- Trommel koppeling
- Torsiestijve askoppeling
- Drum koppeling
- barrel couplings
- Tonnenkupplungen