Inhoudsopgave
Wat is een lamellenkoppeling en hoe werkt deze askoppeling?
Een lamellenkoppeling bestaat uit twee naven die met een lamellenpakket aan elkaar verbonden zijn. Het lamellenpakket is gemaakt van roestvrijstaal en kan grote uitlijnfouten opvangen bij een geringe lager belasting. Deze onderhoudsvriendelijke en torsiestijve koppeling is in staat om grote koppels bij hoge snelheden over te brengen. Grotere afstanden kunnen overbrugd worden door het gebruik van zogeheten ‘spacers’. De ‘spacers’ zijn in verschillende materiaalsoorten verkrijgbaar. In lengtes tot wel 6 meter.
Kenmerken van een lamellenkoppeling
- Spelingsarme overbrenging
- Geschikt voor toerentallen tot 15000 Tpm
- Zeer uitgebreid programma (flensaanbouw, uitvoering met deelbare naven geschikt voor radiale inbouw, spacers e.d.)
- Draaimomenten tot 10.000.000Nm
- Opvangen van axiale, radiale en hoekuitlijnfouten
- Corrosiebestendige uitvoeringen
- Onderhoudsvrij en slijtvast
- Temperatuurbereik van -40 °C tot +280 °C
- ATEX certificering mogelijk bij verschillende merken
Lamellenkoppelingen toepassen
- Scheepsbouw
- Pompen
- Compressoren
- Ventilatoren
- Papiermachines
- Koeltorens
- Windturbines
- High-speed generatoren
Lamelkoppeling kopen. Met welke factoren moet je rekening houden?
Als je een lamellenkoppeling gaat kopen zijn onderstaande factoren van belang:
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.
- Externe factoren. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
Wat is het koppel en hoe bereken je deze kracht?
Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.
Het nominale koppel* wordt berekend aan de hand van onderstaande formule.
Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
n [1/min]
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
* Nominaal koppel Tn [Nm] = Het koppel dat overgebracht wordt bij een constante belasting op de aandrijfas.
Het kan voorkomen dat je onderdelen soms harder moeten werken omdat een lading zwaarder is dan verwacht of omdat de productie opgevoerd moet worden. Of, is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Houdt dan rekening met de service factor. Het kan zijn dat je een maatje groter kiest.
Lamellenkoppeling monteren
Er zijn verschillende manieren om lamellenkoppelingen te monteren. Lees meer over as-naaf verbindingen.
Klembus
Spanset
Spieverbinding
Tolerantiehuls
Merken | fabrikanten | documentatie | PDF downloads
- Autogard (Rexnord) | Autoflex
- Esco | Escodisc DLC | Escodisc DMU | Escodisc DPU
- FLENDER (Siemens) | Arpex
- Jaure Regal PTS | Lamidisc
- KOP-FLEX | KD disc
- KTR | Radeflex | Rigiflex
- Lovejoy | Disc couplings
- Mayr | ROBA-DS
- Reich | Flexdur FD-C | Flexdur specials
- Renk | Raflex | Raflex DSH / DSL / DSP / DTL / DTR
- Renold | Renoldflex | Discflex
- R+W | LP
- Rexnord | Thomas metrisch | Thomas inch
Andere benamingen voor lamellenkoppelingen
- Lamelkoppeling
- Veerplaten koppeling
- Flexible disc couplings
- Lamellenkupplungen