
Inhoudsopgave
Hoe werkt een flenskoppeling volgens DIN 116 en wat zijn de kenmerken van deze starre askoppeling?
Een bekende starre koppeling is de flenskoppeling volgens DIN116. De flenskoppeling is een asverbinder die bestaat uit twee naven met flens die op elkaar zijn gemonteerd met bouten. De flenskoppeling is een starre torsiestijve en extreem robuuste as-verbinder. Hij kan naast stotende ook radiale en axiale belastingen opvangen. Door zijn stijfheid en het ontbreken van flexibel element moet deze koppeling exact worden uitgelijnd. Hij is verkrijgbaar in gietijzer of staal. De koppeling is ook met axiale drukschijven leverbaar. Flenskoppelingen worden door verschillende fabrikanten geproduceerd volgens DIN-116.
Kenmerken van een starre flenskoppeling
- Geen onderhoud nodig
- Lange levensduur
- Bestand tegen axiale, radiale en schokkende belastingen.
- Geschikt voor zeer hoge Koppels (tot 1.500.000 Nm)
- Koppeling geschikt voor gebruik bij hoge temperaturen
- Boringen tot 500 mm
- Spelingsvrij en torsiestijf
- Door de eenvoudige bouwvorm een goedkope oplossing
- Kan geen uitlijnfouten opvangen
Waar worden flenskoppelingen toegepast?
- Algemene machinebouw
- Geschikt voor toepassingen waarbij de assen hoofdzakelijk op buiging worden belast
- scheepvaart
Flenskoppeling kiezen. Met welke factoren moet je rekening houden?
Bij het selecteren van de juiste koppeling zijn onderstaande factoren van belang:
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.
- externe factoren. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
- Meer informatie over askoppelingen vind je hier.
Meer starre koppelingen
Hier vind je meer starre en torsievrije koppelingen.
Wat is het koppel en hoe bereken je deze kracht?
Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.
Het nominale koppel* wordt berekend aan de hand van onderstaande formule.
Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
n [1/min]
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
* Nominaal koppel Tn [Nm] = Het koppel dat overgebracht wordt bij een constante belasting op de aandrijfas.
Om de juiste flenskoppeling te kiezen dient er rekening gehouden te worden met een service factor. Hiermee worden bedrijfsomstandigheden zoals trillingen en inschakelduur ingecalculeerd.
Flenskoppeling monteren
Er zijn verschillende methodes om flenskoppelingen te monteren. Lees meer over as-naaf verbindingen.
Merken en documentatie van flenskoppelingen
- Desch | DIN116
- Optibelt | DIN116
- Stemin Breitbach | Starre Kupplung
Andere benamingen of termen voor flenskoppelingen
- Starre koppeling
- Flenzenkoppeling
- Boutenkoppeling
- Ridgid coupling
- Flange coupling
- Flanschkupplung
- Starre Kupplung
- Accouplement à bride
- Accouplement rigide