Search

Balgkoppeling

balgkoppeling

Inhoudsopgave

Wat is een balgkoppeling? En hoe werkt deze spelingsvrije koppeling?

Een balgkoppeling is een flexibele maar torsie- en spelingsvrije koppeling die bestaat uit twee naven met daartussen in een metalen balg. Dit vormt één geheel. De balg compenseert axiale, radiale en hoek uitlijn fouten. Het tussenstuk van de balgkoppeling kan worden geleverd in een RVS uitvoering, waarbij de naven veelal zijn vervaardigd uit aluminium. Deze koppelingen kunnen als verbindingselement worden geleverd of met een geïntegreerde veiligheidsinrichting. Door de hoge torsiestijfheid is een hoekgetrouwe, spelingsvrije overbrenging mogelijk. Hij staat ook wel bekend als encoder koppeling en wordt toegepast waar nauwkeurige positie en dynamische bewegingen vereist zijn.

Kenmerken van een metalen balgkoppeling

  • Verkrijgbaar in veel bouwgroottes. Koppels van 0,1 Nm tot 100.000 Nm
  • Geschikt voor toerentallen tot 15000 Tpm
  • Torsiestijf
  • Spelingsvrij
  • Onderhoudsvrij en slijtvast
  • Temperatuurbereik -30°C tot 300 °C
  • Laag massatraagheidsmoment
  • Compacte bouwvorm 

Torsiestijve balgkoppelingen toepassen

  • Transportbanden
  • Positionering applicaties
  • encoders of servo aandrijvingen
  • NC-as controle
  • medische apparaten
  • testbanken
  • windturbines
  • servo-assen
  • werktuigmachines
  • houtverwerkingsmachines
  • verpakkingsmachines

Balgkoppeling monteren. Welke as aansluitingen zijn verkrijgbaar?

Een balgkoppeling is in veel variaties verkrijgbaar en heeft hierdoor een breed toepassingsgebied. Voor nagenoeg elke as aansluiting is wel een oplossing te verzinnen. De askoppelingen worden veelal geleverd met pasboring en spieverbinding of met klemnaaf. Ook worden deze spelingsvrije koppelingen geproduceerd met een span naaf. Dit is vergelijkbaar met een spanset verbinding. Hierbij is de askoppeling na stelbaar en heb je de zekerheid van een hoog overdraagbaar koppel. Ook in aandrijvingen met oscillerende bewegingen.

spelingsvrije en torsiestijve Balgkoppeling. Soorten as aansluitingen
Spanelementen

As-naaf verbindingen

Meer spelingsvrije askoppelingen

Cardankoppeling kruiskoppeling kogelgewricht

Cardankoppeling

conisch spanelement

Conisch spanelement

flenskoppeling volgens Din 116

Flenskoppeling

Klauwkoppeling

Klauwkoppeling

klemkoppelingen

Klemkoppeling

schalen koppeling din115

Schalen koppeling

Meer torsiestijve koppelingen

boogtandkoppeling varianten

Boogtandkoppeling

Cardankoppeling kruiskoppeling kogelgewricht

Cardankoppeling

conisch spanelement

Conisch spanelement

flenskoppeling volgens Din 116

Flenskoppeling

klemkoppelingen

Klemkoppeling

lamelkoppeling

Lamellenkoppeling

Balgkoppeling kopen. Met welke factoren moet je rekening mee houden?

Als je een balgkoppeling gaat kopen zijn onderstaande factoren van belang:

  • Toerental
  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.
  • externe factoren. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
  • Type aansluiting: Een spieverbinding, spanbus, flens- of klembus aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houd dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
  • Meer informatie over askoppelingen vind je hier.

Wat is het koppel en hoe berekenen je deze? 

Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.

Het nominale koppel* wordt berekend aan de hand van onderstaande formule. 

Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
                       n [1/min]

  • Tn [Nm] Nominaal koppel
  • P [KW] Vermogen
  • n [1/min] Toerental per minuut
  • fs Service factor

* Nominaal koppel Tn [Nm] = Het koppel dat overgebracht wordt bij een constante belasting op de aandrijfas.

Het kan voorkomen dat onderdelen soms harder moeten werken omdat een lading zwaarder is dan verwacht of omdat de productie opgevoerd moet worden. Of, is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Het is dan noodzakelijk om rekening te houden met een service factor. Het kan zijn dat je de balgkoppeling een maatje groter kiest.

Merken | fabrikanten | documentatie | PDF downloads

Termen voor spelingsvrije metalen balgkoppelingen

  • Bellow koppeling
  • Veerkoppeling
  • Balgkupplung
  • accouplement à soufflet
  • bellow coupling

Gerelateerde berichten

Spanelementen

As-naaf verbindingen

askoppeling

Askoppelingen

Meer aandrijfkoppelingen

askoppeling

Askoppelingen

bandkoppeling

Bandkoppeling

boogtandkoppeling varianten

Boogtandkoppeling

Cardankoppeling kruiskoppeling kogelgewricht

Cardankoppeling

centrifugaalkoppeling

Centrifugaalkoppeling

conisch spanelement

Conisch spanelement

Elastische koppeling

Elastomeer koppeling

elektromagnetische koppeling

Elektromagnetische koppeling

flenskoppeling volgens Din 116

Flenskoppeling

grid koppeling

Gridkoppeling

kettingkoppeling

Kettingkoppeling

Klauwkoppeling

Klauwkoppeling

klemkoppelingen

Klemkoppeling

lamelkoppeling

Lamellenkoppeling

permanente magneetkoppeling

Magneetkoppeling

pennen koppelingen

Pennenkoppeling

schalen koppeling din115

Schalen koppeling

slipkoppeling permanent magneet

Slipkoppeling magnetisch

slipnaaf

Slipkoppeling mechanisch

trommelkoppeling

Tonnenkoppeling

veerkoppeling

Veerkoppeling

wervelstroomkoppeling

Wervelstroomkoppeling