Inhoudsopgave
Wat is een veerkoppeling en hoe werkt deze flexibele spiraalkoppeling?
Veerkoppelingen (ook wel spiraalkoppeling of beam koppeling genoemd) hebben een zeer kleine bouwvorm. Ze bestaan uit twee aluminium naven met daar tussenin een veer. Ook zijn deze koppelingen verkrijgbaar in aluminium uit één deel. De koppeling wordt dan voorzien van spiraal zaag snedes. Hierdoor heeft hij een sterk trillingsdempend effect en kan hij in veel verschillende toepassingen worden gebruikt. Door de hoge torsiestijfheid is een spelingvrije overbrenging van het draaimoment mogelijk. Een veerkoppeling wordt door zijn geringe bouwgrootte ook veel toegepast in de modelbouw wereld.
Kenmerken van een veerkoppeling
- Spelingvrije overbrenging
- Trillingsdempend
- Torsiestijf
- Minimale reactiekrachten op de lagers
- Kan grote uitlijnfouten opvangen
- Geschikt voor toerentallen tot 15000 Tpm
- Onderhoudsvrij en slijtvast
- Laag massatraagheidsmoment
Waar wordt een veerkoppeling toegepast?
- Positionering applicaties
- Encoders
- Actuatoren
- Servo aandrijvingen
- Handling
- Stappenmotoren
- Modelbouw
Veerkoppeling kopen. Met welke factoren moet je rekening houden?
Bij het selecteren van de juiste spiraalkoppeling zijn onderstaande factoren van belang:
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.
- Externe factoren. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
Wat is het koppel en hoe bereken je deze kracht?
Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.
Het nominale koppel* wordt berekend aan de hand van onderstaande formule.
Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
n [1/min]
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
* Nominaal koppel Tn [Nm] = Het koppel dat overgebracht wordt bij een constante belasting op de aandrijfas.
Het kan voorkomen dat je onderdelen soms harder moeten werken omdat een lading zwaarder is dan verwacht of omdat de productie opgevoerd moet worden. Of, is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Houdt dan rekening met de service factor. Het kan zijn dat je een maatje groter kiest.
Veerkoppeling monteren
Er zijn verschillende methodes om een veerkoppelingen te monteren. Een veel toegepaste methode is de pasboring met spieverbinding. In een tabel met het toleratiesstelsel voor assen en gaten en spiebaantabel vind je de maten.
Merken | fabrikanten | documentatie | PDF downloads
- ABP | FKZS
- Helical | Heli-cal
- Huco | Beam couplings
- Love Joy (Timken) | Beam style
- Ruland | Flexible beam couplings
- ÜV | Federstegkupplung
Benamingen voor veerkoppelingen
- Spiraalkoppeling
- Beamkoppeling
- Spelingsvrije koppeling
- Torsiestijve as koppeling
- Helix couplings
- Cross slotted couplings
- Stegkupplungen
- Wendelkupplungen