Search

PS Seals

ps seal

Inhoudsopgave

Wat is een ps-seal en hoe werkt deze radiale dichting?

Een PS seal of PTFE lip seal is een afdichtingsring voor het afdichten van assen bij roterende toepassingen. De PTFE dichting is veelal opgebouwd uit een buiten- en een binnen mantel van roestvast staal. Hier tussen worden één of meer gevormde afdichtingslippen van PTFE geklemd. De lip is middels een pakkingring opgesloten. De radiale lipafdichting wordt veelal toegepast bij extreme bedrijfsomstandigheden, daar waar een standaard oliekeerring niet meer functioneert.

Wat zijn de kenmerken van een PTFE afdichting?

  • Afdichting voor rotatie toepassingen
  • Geschikt voor drukken tot 25 bar
  • PS seals kunnen ook worden toegepast bij vacuüm toepassingen
  • Geschikt voor temperaturen -90 ºC tot +260 ºC afhankelijk van de uitvoering.
  • Geschikt voor een hoge omloopsnelheden
  • Hoge chemische bestendigheid
  • Geen smering nodig bij bepaalde PTFE types
  • Geschikt voor voedsel- en farmaceutische toepassingen (FDA)
  • Relatief dure dichtingen
  • In beperkte hoeveelheid maatvoeringen verkrijgbaar

Waar worden PTFE seals toegepast?

  • Hydraulische pompen
  • Vacuümpompen
  • Mixers
  • Actuators
  • Compressoren
  • Draaikoppelingen
  • Verpakkingsmachines

Waar is een ps lipseal uit opgebouwd?

Hieronder vindt je de opbouw van een PTFE seal. Dit is een type met stalen mantel en is voorzien van dubbele lip in tandem opstelling.

Van welke materiaal wordt de seal lip gemaakt?

PTFE (polytetrafluorethyleen) of Teflon (merknaam DuPont) is verkrijgbaar in verschillende samenstellingen. Dit materiaal heeft zeer lage wrijvingscoëfficiënt en heeft hierdoor weinig last van het stickslip effect. Een veelvoorkomende samenstelling is PTFE met een toevoeging van grafiet. Hierdoor worden smerende eigenschappen verkregen en is de lip donker grijs van kleur. Voor de levensmiddelen industrie wordt veelal een PTFE ingezet met toevoeging van Barium Sulfaat. Hierbij is de lip over het algemeen wit van kleur. Teflon heeft een grote chemische bestendigheid en een zeer lage wrijvingscoëfficiënt. Hier vind je een bestendigheidslijst.

In welke uitvoeringen zijn ps seals verkrijgbaar?

PS seals zijn in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Veel merken hebben een basis uitvoering van RVS 304 huis met een zwarte PTFE lip. Dit is een een grafiet gesmeerde PTFE samenstelling. Dit is een uitvoerring die in veel gevallen in gezet kan worden. Echter, zowel het huis als de lip zijn niet geschikt voor de farmaceutische industrie. Ook voedsel producerende bedrijven dienen een ps seal toe te passen voorzien van een PTFE lip die FDA (volgens EN1935 norm) goedgekeurd is. Het huis wordt bij voorkeur in RVS 316 toegepast. Ook is er in de lip opstelling variatie mogelijk. Zo is er een uitvoering mogelijk die aan twee zijden druk op kan vangen. Er worden dan twee lippen met de ruggen naar elkaar toe (“back-to-back”) in de dichtingen gemonteerd. Ook is het mogelijk om de lippen in “tandem” opstelling uit te voeren. Deze uitvoering wordt toegepast in situaties waarbij een hoge afdichtingsgraad vereist is. De dichtingen met metalen basis hebben een lichte overmaat ten opzichte van de boring. Hierdoor ontstaat een perspassing. Bij extreme drukken is het aan te raden om de keerring axiaal op te sluiten. Hierdoor wordt voorkomen dat de seal uit het huis wordt gedrukt.

PTFE lip seals
Bron: Garlock

Maximale werkdruk van een PS seal

Standaard PS seals kunnen toegepast worden bij drukken tot ca 10 bar. Een hogere druk zorgt ervoor dat de lip van de dichting krachtiger op de as wordt geduwd. Hierdoor krijg je meer wrijving met een sterke slijtage als gevolg. Ook heeft de druk direct invloed op het maximaal toelaatbare toerental. Deze gegevens vind je in de documentatie van de betreffende fabrikant. Ook de oppervlakteruwheid van de as heeft een grote invloed op de dichting en levensduur van een PTFE lip seal.

Loopvlak van een Teflon seal en de oppervlakte ruwheid van de as.

De afwerking van de as heeft een grote invloed op de mate van dichten. Vooral als de omtreksnelheid hoog is en het af te dichten medium onder druk staat. De ruwheid van het asoppervlak wordt bepaald door de gemiddelde profieldiepte Ra van de bewerkingsgroeven. Voor normale bedrijfsomstandigheden dient de as ter plaatse van de PTFE lip een oppervlakteruwheid van Ra = 0,1 – 0,3 μm te hebben. Bij drukken tot 1,5 bar kan een as worden gebruikt met een hardheid van 45 HRC. Als de drukken hoger worden is het advies om een as te kiezen met een hardheid van minimaal 60 HRC.

loopvlak van de as

Wat zijn toleranties van de as en het huis?

De as die afgedicht wordt middels een Teflon seal wordt standaard afgedraaid met een tolerantie h11 de boring in H8.

Hoe monteer ik een PS seal op de juiste wijze?

Naast een goede oppervlakteruwheid en een juiste tolerantie heeft de juiste wijze van montage van een PTFE seal een grote invloed op de levensduur van de afdichting. Het is van belang dat de boring en de as goed schoon zijn. Een vuiltje tussen afdichtingslip en as kan later lekkage veroorzaken. Omdat de binnendiameter van de PTFE lip bij montage moet worden opgerekt, is het noodzakelijk dat de as een oploopkant bezit. De hoek waaronder de oploopconus wordt afgeschuind is tussen de 30° en 50°. Om het het monteren te vergemakkelijken dienen zowel de as als de afdichtingslip van de seal ingevet te worden.

Keerring monteren

Wat zijn de oplossingen voor een ingelopen as?

Een as reparatie bus. Ook wel Speedi sleeve (merknaam van SKF) genoemd, is een reparatie set waarmee een ingelopen loopvlak onder een afdichting gerepareerd kan worden. Vaak ontstaat er in de loop van de tijd op de plaats ter hoogte van dichtingslip een groef. Als je dan een nieuwe seal plaatst, zal deze ook niet goed afdichten. In plaats van de dure en tijdrovende opties, de as vervangen of te repareren d.m.v. verbussen of oplassen en slijpen kan een as reparatiebus een snelle en goedkopere oplossing zijn. Deze monteer je op de plaats waar de groef is ontstaand. Het busje is zo dun dat je gewoon een keerring met de zelfde maat kan gebruiken.
SpeediSleeves zijn van RVS en zijn inzet geslepen. In de meeste gevallen geeft een reparatie bus een betere afdichting dan de oorspronkelijke as. Dit heeft te maken met de juiste ruwheid van de sleeve en de manier waarop deze geslepen is. Zo is er bijvoorbeeld bij slijp proces geen spoed door de slijpsteen achtergelaten. Zo’n slijpspoed kan er voor zorgen dat de olie onder de afdichting naar buiten wordt afgevoerd. Voor omstandigheden waar abrasieve stoffen worden gebruikt zijn er ook as reparatie bussen welke een extreem harde laag hebben.

Groefvorming loopvlak oliekeerring
Groefvorming op de plaats van de afdichtlip
reparatie bus voor ingelopen as
Bron: SKF

Merken | fabrikanten | documentatie | downloads

Benamingen voor PTFE seals

  • PTFE Seal
  • Teflon seal
  • lip seal
  • Lip afdichting
  • Teflon keerring

Meer afdichtingen

Cassette keerring

Cassette seals

o-ring

O-ringen

Oliekeerring

Oliekeerringen

VR lipafdichting

VR Seals

quad ringen

X-ringen