
Klauwkoppeling kopen. Hoe kies je het juiste type?
Wat is een Klauwkoppeling en hoe werkt deze askoppeling?
Klauwkoppelingen worden veel toegepast in de industrie. ze bestaan uit twee naven waarvan met “klauwen” die in elkaar grijpen. Daar tussen in bevindt zich een elastisch element (ook wel spider of tandkrans genoemd). De klauwkoppeling wordt in veel variaties geproduceerd en is hierdoor breed inzetbaar. Klauwkoppelingen worden ook wel elastische koppelingen genoemd. Ze zijn in verschillende materiaalsoorten te verkrijgen zoals grijs gietijzer (GG), staal, aluminium en RVS.
Kenmerken van een klauwkoppeling
- Terugslagvrije uitvoeringen verkrijgbaar
- Vangt radiale, axiale en hoekuitlijnfouten op
- Verkrijgbaar in doorslagveilige uitvoeringen
- Dempt trillingen en stotende belastingen
- Koppels van 0,1 Nm – 62.000 Nm
- Eenvoudig montage
- Geschikt voor steekmontage
- Grote verkrijgbaarheid
- Leverbaar in veel verschillen bouwvormen
- Atex certificering mogelijk
- Dynamische eigenschappen wijzigen door verschillende flexibele elementen toe te passen
Waar worden klauwkoppelingen toegepast?
- Pompen
- Transportbanden
- Ventilatoren
- Compressoren
- Hijswerktuigen
- Algemene machinebouw
Klauwkoppeling kiezen. Met welke factoren moet je rekening houden?
Bij het selecteren van de juiste koppeling zijn onderstaande factoren van belang:
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.
- Externe factoren. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
Koppelingselement kiezen
Afhankelijk van de toepassing kan er gekozen worden voor elementen in verschillende materialen. Zo is er een tandkrans van zacht polymeer. Die wordt gekozen voor een toepassing waar een groot dempend vermogen is vereist. Daar waar weinig of geen trillingen zijn kan een hardere uitvoering worden ingezet. Met deze koppelingelementen kan een relatief hoog koppel in een kleine inbouwmaat worden overgebracht. Daarbij kan chemische bestendigheid een rol spelen in de keuze. Een bestendigheidslijst vind je hier

Wat is het koppel en hoe berekenen je deze kracht?
Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.
Het nominale koppel* wordt berekend aan de hand van onderstaande formule.
Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
n [1/min]
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
* Nominaal koppel Tn [Nm] = Het koppel dat overgebracht wordt bij een constante belasting op de aandrijfas.
Het kan voorkomen dat je onderdelen soms harder moeten werken omdat een lading zwaarder is dan verwacht of omdat de productie opgevoerd moet worden. Of, is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Het is dan noodzakelijk om rekening te houden met een service factor. Het kan zijn dat je de bandkoppeling een maatje groter kiest.
Klauwkoppeling monteren
Er zijn verschillende methodes om klauwkoppelingen te monteren. Je vind ze hieronder. Algemene informatie over as-naaf verbindingen vind je hier
Merken | fabrikanten | documentatie | PDF downloads
- ABP | KKAK | KKAS
- Autogard (Rexnord) | Samiflex
- Boston Gear (Altra Industrial Motion) | FC / SSFC
- Browning (Regal PTS) | L-Jaw
- Centa (Rexnord) | Centaflex-B
- Challenge (Megadyne) | HRC / RPX / NPX / CNM / JAW
- Desch | Hadeflex | Habix
- Fenner | HRC | Jaw
- Flender | N-Bipex | N-Eupex
- Gerwah | Servo-insert coupling
- HBE | Softex
- Hitex | HNX | HKK
- Huco (Altra Industrial Motion) | FLEX-G | OLDHAM | UNI-LAT
- Jacob | Servo couplings
- IPL | HRC
- KTR | Rotex | Poly-Norm / Revolex | Poly-norm ADR | Poly-norm AR
- Love joy | JAW standaard | JAW RVS
- Martin | JAW | HRC
- Reich | Sella | Deka | Gigant
- Renold | Spiderflex / Spiderwrap
- Hansen (Rexnord) | Ecoflex
- R+L Hydraulics (Timken) | Spidex
- SKF | JAW / HRC
- SIT | Trasco | Trasco-ES | Trasco Atex
- TB Wood’s (Altra Industrial Motion) | L-JAW
- Tschan (Ringfeder) | Normex
- UNE | Acoflex
Verschillende benamingen voor klauwkoppelingen
- Klauwenkoppeling
- Tandkranskoppeling
- Spider
- Rubber koppelingselement
- Dempingsrubber
- Flexibele koppeling
- claw coupling
- Jaw coupling
- Klauenkupplung
- accouplement à griffes
Meer askoppelingen
Hoe nuttig was dit bericht?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!
Laten we dit bericht verbeteren!
Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?