Inhoudsopgave
Wat is een mechanische slipkoppeling en hoe werkt deze veiligheidskoppeling?
Een mechanische slipkoppeling of slipnaaf is een veiligheidsinrichting die tussen aandrijving en machinedeel geplaatst kan worden. De koppeling slipt door bij overschrijding van het vooraf ingestelde koppel. Een slipkoppeling of veiligheidskoppeling wordt toegepast in situaties waarbij er de mogelijkheid bestaat dat een te grote kracht ontstaat in een aandrijving. Bij plotselinge blokkade van een machine kan in sommige gevallen constructieschade ontstaan. Om deze schade te voorkomen kan een veiligheidselement worden toegepast. Een veiligheidskoppeling of slipkoppeling bestaat uit een constructie van verschillende onderdelen waaronder een naaf, frictieplaten, verenpakket (schotelveren) en een koppeling, kettingwiel of ander aandrijf element. De veiligheidskoppeling slipt door bij overschrijding van het vooraf ingestelde koppel. De slipnaaf werkt middels het principe van wrijving die zich tussen de frictieschijven en aandrijfelement bevindt bijvoorbeeld een plaatwiel. De kracht op de frictieschijven is variabel. Doormiddel van een instelmoer of instelplaat kan het slipkoppel worden aangepast.
Kenmerken van een slipkoppeling
- draaimoment bescherming van 0,5 tot 50.000 Nm
- Grote variatie aan aandrijf- en koppelingscomponenten mogelijk
- Geen gestandaardiseerd product. Componenten worden klant specifiek en op maat gemaakt
- Basis modellen niet heel nauwkeurig in te stellen
Waar wordt een slipnaaf toegepast?
- Verpakkingsmachines
- Transportbanden
- Textielmachines
- Motorreductoren
- Pompen
- Recycling apparatuur
Slipkoppeling kiezen. Met welke factoren moet je rekening houden?
Bij het selecteren van de juiste koppeling zijn onderstaande factoren van belang:
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.
- Externe factoren. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
Slipkoppeling monteren
De lagerbus van een basis veiligheidskoppeling wordt standaard op de maximale breedte maat geleverd (de maximale maat tussen de frictieschijven). Bij montage dient deze op maat gemaakt te worden voor het aandrijfelement (plaatwiel). Om een zo nauwkeurig instelbaar koppel te realiseren wordt geadviseerd de contactvlakken van bijvoorbeeld het kettingwiel na te slijpen. Ook vloeistoffen zoals olie en vet kunnen een negatieve invloed hebben op een juiste werking van de slipnaaf. Er zijn verschillende methodes om slipkoppelingen op de as te monteren. Je vindt ze hieronder. Algemene informatie over as-naaf verbindingen vind je hier
Klembus
Spanset
Spieverbinding
Tolerantiehuls
Askoppelingen en aandrijfelementen voor een koppelbegrenzer
Veel voorkomende aandrijfelementen voor slipkoppelingen zijn een kettingwiel, v-snaarschijf, tandriemschijf of tandwiel. Daarnaast zijn Slipnaven verkrijgbaar in combinatie met een klauwkoppeling, balgkoppeling, bandkoppeling, kettingkoppeling of elastomeerkoppeling.
Wat is het koppel en hoe berekenen je deze?
Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.
Het nominale koppel* wordt berekend aan de hand van onderstaande formule.
Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
n [1/min]
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
* Nominaal koppel Tn [Nm] = Het koppel dat overgebracht wordt bij een constante belasting op de aandrijfas.
Het kan voorkomen dat onderdelen soms harder moeten werken omdat een lading zwaarder is dan verwacht of omdat de productie opgevoerd moet worden. Of, is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Het is dan noodzakelijk om rekening te houden met een service factor.
Merken | fabrikanten | documentatie | PDF downloads
- Delta | Deltex | Delwex | Delflex
- Desch | Rutschnabe
- KTR | Ruflex | Syntex
- Mayr | Roba
- Iwis | Rutschnaben FT-Serie
Andere namen voor slipkoppelingen
- Slipnaaf
- Veiligheidsnaaf
- Koppelbegrenzer
- Slipveiligheid
- begrenskoppeling
- Frictie koppeling
- Veiligheidsinrichting
- Torque limiter
- Rutschnaben
- Limiteur de couple