Wat is een elektromagnetische koppeling en hoe functioneert deze askoppeling?
Elektromagnetische koppelingen zorgen voor een elektrisch schakelbare koppeling tussen motor en belasting. De koppelingen verbinden de motor met de belasting door het koppelen van twee parallelle assen door middel van tandwielen of schijven. Power-on en Power-off remmen (zowel de veer- als permanentmagneetuitvoering) zorgen ervoor dat de lading elektrisch wordt gestopt of vastgehouden. Terwijl het (elektromagnetische) veld wordt verhinderd te draaien, wordt de rotor (springveer ontwerp) bevestigd aan de as. Bij tandkoppelingen, askoppelingen en remmen, grijpt het tandprofiel van het anker in het tandprofiel van de rotor, indien de spoel wordt bekrachtigd. Hierdoor worden de twee in-line of parallelle assen gekoppeld en de belasting aangedreven.
Kenmerken van een elektromagnetische koppeling
- Dynamisch schakelbaar
- Koppels tot ca 700 Nm
- Frictie platen zijn onderhevig aan slijtage
- Kan beperkt uitlijnfouten opvangen
Waar worden elektromagnetische koppelingen toegepast?
- Machinebouw
- Verpakkingsmachines
- Printmachines
Elektrische magneetkoppeling kiezen. Met welke factoren moet je rekening houden?
Bij het selecteren van het juiste koppeling zijn onderstaande factoren van belang:
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.
- externe factoren. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.
- De koppelingen en remmen werken op gelijkstroom. Een gebruikelijke spanning is 24 VDC, maar speciale spanningen (6, 12, 48 en 190 VDC) zijn veelal ook mogelijk.
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
- Meer informatie over askoppelingen vind je hier.
Askoppeling monteren
Er zijn verschillende methodes om askoppelingen te monteren. Je vind ze hieronder. Algemene informatie over as-naaf verbindingen vind je hier.
Wat is het koppel en hoe berekenen je deze?
Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.
Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule.
Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
n [1/min]
Hierbij is:
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
Om de gewenste levensduur te verkrijgen dient er rekening gehouden te worden met een service factor. Hiermee worden bedrijfsomstandigheden zoals trillingen en inschakelduur ingecalculeerd. Een tabel vind je hier.
Benamingen voor elektromagnetische koppelingen
- Elektrokoppeling
- Elektrische magneet koppeling
- Magnetische koppeling
- Elektrische koppeling
Andere askoppelingen
Hoe nuttig was dit bericht?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0
Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!
Laten we dit bericht verbeteren!
Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?