Wat is een centrifugaalkoppeling en hoe werkt deze slipkoppeling?
De centrifugaalkoppeling of slipkoppeling is een veelgebruikte koppeling in gemotoriseerde voertuigen. Deze koppelingen worden gebruikt voor aandrijvingen die een hoog aanloopkoppel vereisen. Twee of meer koppelingssegmenten zijn door middel van veren gespannen aan een middelpunt (een as). Deze as is altijd direct verbonden met de motor. Wanneer de motor draait, dan draaien de koppelingssegmenten mee. Om deze segmenten heen ligt het koppelingshuis. Het koppelingshuis is bevestigd op een as die in verbinding staat met een aangedreven zijde, bijvoorbeeld een pulley (poelie), v-snaar, koppeling etc. Bij een bepaald toerental zetten de koppelingssegmenten uit en raken ze het koppelingshuis. Door de wrijving die dan ontstaat, begint het koppelingshuis te draaien, en drijft daarmee de aandrijfzijde aan. Doordat de koppelingssegmenten (-platen) pas vanaf een bepaald toerental het koppelingshuis raken, kan het voertuig ook zonder te rijden stationair draaien.
Kenmerken van een centrifugaalkoppeling
- Regelbaar, geschikt voor verschillende toerentallen
- schakelbaar
Waar worden slipkoppelingen toegepast?
- Gemotoriseerde gereedschappen
- Voertuigen
Merken | fabrikanten | documentatie | PDF downloads
- Amsbeck | Fliehkraftkupplungen
- Boston Gear (Altra Industrial Motion) | P-1500-BG
- Mitsubishi | KT01002AA
- Noram | War Eagle | Tri-lobe
- Suco | F-type | S-type | W-type | P-type
Benamingen voor centrifugaalkoppelingen
Om het allemaal ingewikkeld te houden hebben we lang niet altijd éénduidige benamingen voor een aandrijfcomponent. Zo kom je verschillende termen tegen.
- slipkoppeling
- platenkoppeling
- slip clutch
- centrifugal clutch
- Fliehkraftkupplung
- Rutschkupplung
- embrayage à friction
- embrayage centrifuge