PTFE glijlager kopen? Hoe kies je het juiste type?
Hoe werkt een PTFE glijlager en wat zijn de kenmerken van dit materiaal?
Wat zijn de kenmerken van een PTFE glijlager?
- Geschikt voor draaiende, oscillerende en lineaire bewegingen
- Zelfsmerend
- Onderhoudsvrij
- Zeer compacte bouwvorm
- Verkrijgbaar in veel verschillende (corrosiebestendige) uitvoeringen
- Geschikt voor hoge belastingen
- Relatief goedkoop
- Toepasbaar bij hoge temperaturen
- Lage frictie
- Kleine speling
- Niet geschikt in vervuilde omgeving
- Minder geschikt bij stotende belasting of trillingen
Waar worden PTFE glijlagers toegepast?
- Algemene machinebouw
- Auto industrie
- Vlinderkleppen
- Consumentenelektronica
- vliegtuigindustrie
Waar worden PTFE glijlagerbussen van gemaakt?
PTFE glijlagers worden standaard geproduceerd met een stalen of bronzen mantel. De stalen mantel wordt voorzien van een tinlaag om corrosie te voorkomen. Een mantel van RVS mantel is ook leverbaar. Op de mantel is een sinterbronzen laag aangebracht. Deze laag is geïmpregneerd met Teflon of PTFE (polytetrafluorethyleen). Bekende normen zijn ISO 3547 en DIN 1494
Materiaal van de as
Bij voorkeur worden er geslepen assen toegepast met een hardheid die 100 HB hoger ligt dan de hardheid van het lagermateriaal. Rvs is minder geschikt als tegenloop materiaal. Dit heeft te maken met de minder goede glij eigenschappen. In een corrosieve omgeving zou verchromen een oplossing kunnen bieden. Bij PTFE glijlagers worden er geslepen assen toegepast met een hardheid van 250 HB of hoger. De ruwheid van de as dient Ra ≤0,4 te zijn.
PTFE lager monteren
Bij voorkeur dient het lagerhuis aan de zijde waar het lager wordt ingeperst voorzien te zijn van een afschuining. Dit ten behoeve van een goede geleiding. Glijlagers kunnen makkelijk beschadigd raken. Gebruik dus geen hamer en sla nooit op de lagers tijdens het monteren. Gebruik bij voorkeur een montagedoorn.
PTFE glijlagers smeren
Tijdens de inloopperiode wordt een deel van de toplaag, het PTFE (polytetrafluorethyleen) mengsel, overgebracht naar het tegenmateriaal. Dit vormt de smering. Bij montage kan er extra smering worden toegevoegd. Dit kan de glijeigenschappen en levensduur positief beïnvloeden. Vooral bij extreem lage of juist hoge snelheden.
Specificaties van PTFE glijlagers
Hieronder vind je een tabel met de algemene eigenschappen van PTFE glijlagers. Afhankelijk van de samenstelling van het materiaal kunnen de gegevens afwijken. Controleer bij kritische toepassingen de exacte specificaties. Je kunt deze vinden in de documentatie van de betreffende fabrikant.
De waarden kunnen per fabrikant verschillen. | PTFE staal | PTFE brons |
---|---|---|
Temperatuurbereik (°C) | -200 tot + 280 | -200 tot + 280 |
Wrijvingscoëfficiënt (μ) | 0,03 / 0,25 | 0,03 / 0,25 |
Max vlaktedruk dynamisch (N/mm2) | 140 | 140 |
Max vlaktedruk statisch (N/mm2) | 250 | 140 |
Toelaatbare glijsnelheid (m/s) | 2,5 | 2,5 |
As ruwheid (Ra, μ) | 0,0 – 0,4 | 0,0 – 0,4 |
Hardheid van de as HB | > 250 | > 250 |
Astolerantie | f7 – f8 | f7 – f8 |
Huistolerantie | H7 | H7 |
Merknamen en fabrikanten van PTFE glijlagers
- Glycodur (Tenneco) (Fedral-Mogul) | Glyco
- GLT | TEF-MET | NOX-MET
- GGB | DP | DU | DTS | DS
- Helgerit | HU | HU-B
- INA (Schaeffler) | PAP | PAPZ | EGB | EGBZ | Elgoglide
- NDC | FR936 | FR111 | FR161 | FR900
- SKF | PCM | PCZ | PCMF | PCMW | PCMS
Termen voor drooglooplagers
- Glijlagerbus
- Drooglooplager
- Lagerbus
- Buslager
- Glijbus
- Kraagbus
- Glijstrip
- Taatsschijf
- Axiaal schijf
- Taatsring
- plain bearings
- Gleitbuchsen
- Anlaufscheiben
- Streifen