
Sinterbrons glijlager kopen? Hoe kies je het juiste type?
Hoe werkt een sinterbronzen glijlager en wat zijn de kenmerken van dit materiaal?
Wat zijn de kenmerken van sinterbronzen glijlager?
- Zelfsmerend
- Onderhoudsvrij
- Hoge glijsnelheden
- Materiaal bros en gevoelig voor scheuren
- Lage wrijvingscoƫfficiƫnt
- Geruisarme loopeigenschappen
Waar worden glijlagers van gesinterd brons toegepast?
- Algemene machinebouw
- Automotive
- Electrisch gereedschap
- Huishoudelijke apparatuur
Waar worden gesinterde glijlagers van gemaakt?
Sinteren is een methode waarbij metaal of bronzen korrels worden gemodelleerd. Onder hoge druk en temperatuur worden de korrels samengeperst. In dit proces blijft er ruimte tussen de korrels waardoor een poreus materiaal verkregen wordt. De ruimte tussen de poriën zijn geïmpregneerd met mineraal olie, grafiet of MoS2 vet. Hierdoor zijn de lagers zelf smerend en onderhoudsvrij.

Materiaal van de as
Bij voorkeur worden er geslepen assen toegepast met een hardheid die 100 HB hoger ligt dan de hardheid van het lagermateriaal. Rvs is minder geschikt als tegenloop materiaal. Dit heeft te maken met de minder goede glij eigenschappen. In een corrosieve omgeving zou verchromen een oplossing kunnen bieden.
Glijlager monteren
Bij voorkeur dient het lagerhuis aan de zijde waar het lager wordt ingeperst voorzien te zijn van een afschuining. Dit ten behoeve van een goede geleiding. Sinterbronzen lagers zijn erg bros en kunnen makkelijk beschadigd raken. Gebruik dus geen hamer en sla nooit op de lagers tijdens het monteren. Ā Hierbij kunnen deeltjes uitbreken. Gebruik bij voorkeur een montagedoorn.
Sinterbrons bewerken
Het glijvlak van het sinterbronslager kan door slijpen of ruimen invloed hebben op de smeerfunctie. Door de bewerking kunnen poriƫn verstopt raken en geen olie doorlaten. Zorg dat de glijlagerbussen tijdens opslag en montage nooit in contact komt met absorberend materiaal. Hierdoor kan namelijk de olie wegvloeien. Dit heeft een negatieve invloed op de werking en levensduur.
Smeermiddelen in sinterbronzen glijlagers
De meeste sinterbronzen glijlagers zijn voorzien van een minerale olie. Door de rotatie van een as in het sinterbronzen glijlager wordt de olie naar het contactvlak gezogen.Ā Warmteontwikkeling zorgt voorĀ nog meer toevoer van olie. Hierdoor ontstaat er een hydro dynamische smering. Bij hydrodynamische of natte smeringzijn de twee oppervlakken volledig van elkaar gescheiden door een smeerfilm. Er zijn ook fabrikanten die dit type glijlager kunnen leveren voorzien van alternatieve smeermiddelen. Denk daarbij aan MoS2 vet. Dit is een vet uitgevoerd met een waterbestendige zeep met een zeer hoog smeltpunt. Het lager is dan geschikt voor hogere temperaturen echter wordt er op glijsnelheid flink ingeleverd.
Specificaties van gesinterd bronzen glijlagersĀ
Hieronder vind je een tabel met de algemene eigenschappen van gesinterde lagers. Afhankelijk van de samenstelling van het materiaal kunnen de gegevens afwijken. Controleer bij kritische toepassingen de exacte specificaties. Je kunt deze vinden in de documentatie van de betreffende fabrikant.
Ā
De waarden kunnen per fabrikant verschillen. | Sinterbrons | Sinterijzer |
---|---|---|
Temperatuurbereik (°C) | -10 tot + 100 | -10 / + 100 |
Wrijvingscoëfficiënt (μ) | 0,05 / 0,10 | 0,05 / 0,10 |
Max vlaktedruk dynamisch (N/mm2) | 10 | 10 |
Max vlaktedruk statisch (N/mm2) | 50 | 50 |
Toelaatbare glijsnelheid (m/s) | 5 | 5 |
As ruwheid (Ra, μ) | 0,2 ā 0,8 | 0,2 ā 0,8 |
Hardheid van de as HB | > 200 | > 200 |
Astolerantie | f7 ā f8 | f7 ā f8 |
Huistolerantie | H7 | H7 |
Merknamen en fabrikanten van gesinterd bronzen glijlagers
Termen voor sinterbronzen glijlagers
- Glijbus
- Glijlagerbus
- Lagerbus
- Buslager
- Glijstrip
- Taatsschijf
- Axiaal schijf
- Taatsring
- Sinterbrons stafmateriaal
- Sinterbrons buis
- Drooglooplager
- Kraagbus
- Oiles glijlager
- Porous Bronze Sinter
- sintered bronze
- Sinter Zylinderbuchsen