Bronzen glijlager gerold

Bronzen glijlager gerold

De werking van een gerold bronzen glijlager

Gerolde bronzen glijlagers zijn gemaakt van Fosforbrons. Het strip materiaal wordt gerold en gekalibreerd. De bronzen lagers zijn voorzien van diamantvormige smeerkamers of een gaten patroon. De smeerkamers worden bij installatie met olie of vet gevuld. Dit type glijlager wordt als cilindrische bus en als flensuitvoering (volgens ISO 3547 en DIN 1494) geproduceerd. Doordat de lagers worden gerold zijn ze voorzien van spleet over de lengte van de bus.

8 kenmerken van gerolde glijlagers van Fosfor brons

  • Geschikt voor gebruik in zwaar vervuilde omgeving
  • Goede warmte afvoer
  • Voor gebruik bij schokbelastingen en vibraties
  • Zowel geschikt voor roterende als oscillerende bewegingen
  • Niet zelf smerend
  • Zeer corrosiebestendig
  • Onderhoudsarm
  • Slijtvast

Toepassingen van Fosfor bronzen glijlagers

  • Landbouw voertuigen in assen en hydraulische cilinders
  • Hijsinstallaties (kabelschijven)
  • Ofshore
  • Transporttechniek
  • Houtbewerkingmachines

Materiaal van gerolde bronzen glijlagerbussen

De glijlagers worden gemaakt van fosforbrons. Dit is een koper-tin legering waarin een kleine hoeveelheid fosfor als een extra component wordt toegevoegd. Dit geeft een rood bruine kleur. Deze legering kenmerkt zich door zijn taaiheid, sterkte, lage wrijvingscoëfficiënt en fijne structuur. De samenstelling staat ook wel bekend als CuSn8p (DIN 17662 of c51000).  

brons plaatmateriaal
Bron: Wieland Diversified

Wanneer worden bronzen glijlagerbussen toegepast?

Het materiaal (Fosforbrons) maakt de gerolde glijlagers bij uitstek geschikt voor toepassingen die onderhevig zijn aan trillingen en stotende belastingen. Daarnaast functioneren de bronzen glijlagers in sterk vervuilde omgevingen. 

hydrauliekcilinder met grenzen glijlager

Smeerkamers in een glijlager

Gewalste (omwikkelde) bronzen bussen zijn voorzien van diamantvormige of geperforeerde smeerkamers. Hierdoor hebben de lagers een betere smering en langere prestaties. De gaten zorgen voor extra smeermiddelopslag waardoor de onderhoudsintervallen voor smeermiddel worden verlengd. Op aanvraag zijn er bij verschillende fabrikanten klantspecifieke uitvoeringen verkrijgbaar. Denk hierbij aan grotere of kleinere smeerkamers, Axiale, radiale of diagonale smeergroeven.  

glijlager met diamantvormige smeerkamers
Cilindrische glijlagerbus met een loopvlak voorzien van diamantvormige smeerkamers.
Cilindrische glijlagerbus met flens en een loopvlak dat is voorzien van diamantvormige smeerkamers.
Cilindrische glijlagerbus dat is voorzien van geperforeerde smeerkamers.
Cilindrische glijlagerbus met flens en geperforeerde smeerkamers
Cilindrische glijlagerbus met flens en voorzien van geperforeerde smeerkamers.
bronzen gerolde glijlagerbus afgedicht
Bronzen glijlagerbus met rubber afdichting. Bron: GLT

Bronzen glijlagers smeren

Deze lagers zijn niet geschikt voor droogloop toepassingen. Het lager dient voor montage volledig te worden ingevet. Door na ingebruikname smering toe te voegen, wordt de levensduur verlengd. De smeerkamertjes dienen om het vet in voorraad te houden en zorgen voor een geleidelijke verdeling over het gehele draagvlak. Hierdoor wordt er zelfs bij lage toerentallen een smeerfilm opgebouwd. 

Glijlager met geïntegreerde dichting

Indien het niet mogelijk is om na te smeren zijn er ook uitvoeringen verkrijgbaar met geïntegreerde afdichting. Zo blijft het vet na installatie binnen het lager.

Materiaal van de as

Bij voorkeur worden er geslepen assen toegepast met een hardheid die 100 HB hoger ligt dan de hardheid van het lagermateriaal. Rvs is minder geschikt als tegenloop materiaal. Dit heeft te maken met de minder goede glij eigenschappen. In een corrosieve omgeving zou verchromen een oplossing kunnen bieden. Bij gerolde bronzen glijlagerbussen worden bij voorkeur geslepen assen toegepast met een hardheid van 210 HB of hoger. De ruwheid van de as dient Ra ≤0,8 te zijn.

Glijlager monteren

Bij voorkeur dient het lagerhuis aan de zijde waar het lager wordt ingeperst voorzien te zijn van een afschuining. Dit ten behoeve van een goede geleiding. Glijlagers kunnen makkelijk beschadigd raken. Gebruik daarom bij het monteren bij voorkeur een montagedoorn.

Specificaties van Fosfor bronzen glijlagers

Hieronder vind je een tabel met de algemene eigenschappen van Fosfor bronzen glijlagers. Afhankelijk van de samenstelling van het materiaal kunnen de gegevens afwijken. Controleer bij kritische toepassingen de exacte specificaties. Deze kun je vinden in de documentatie van de betreffende fabrikant.

De waarden kunnen
per fabrikant verschillen.

Ruitvormige
smeerkamers

Geperforeerde
smeerkamers

Temperatuurbereik (°C)-100 tot + 200-100 tot + 200
Wrijvingscoëfficiënt (μ)0,05 / 0,150,1 / 0,25
Max vlaktedruk dynamisch (N/mm2)4040
Max vlaktedruk statisch (N/mm2)120120
Toelaatbare glijsnelheid (m/s)2,02,5
As ruwheid (Ra, μ)0,0 – 0,80,0 – 0,8
Hardheid van de as HB> 210> 210
Astolerantiee7 – f8e7 – f8
HuistolerantieH7H7
 

Merknamen | fabrikanten | documentatie | downloads 

Termen voor glijlagers

  • Glijlagerbus
  • Drooglooplager
  • Lagerbus
  • Buslager
  • Glijbus
  • Kraagbus
  • Glijstrip
  • Taatsschijf
  • Axiaal schijf
  • Taatsring

Meer glijlagers

Glijlagers brons met smeerstiften

Glijlager brons met smeerstiften

drooglooplagers

PTFE glijlager

glijlager sinterbrons

Sinterbrons glijlager

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?