
Gerolde bronzen glijlager kopen? Hoe kies je het juiste type?
Hoe werkt een gerold bronzen glijlager en wat zijn de kenmerken van deze lagerbus?
Wat zijn de kenmerken van Fosfor bronzen glijlagers?
- Geschikt voor gebruik in zwaar vervuilde omgeving
- Goede warmte afvoer
- Voor gebruik bij schokbelastingen en vibraties
- Zowel geschikt voor roterende als oscillerende bewegingen
- Niet zelf smerend
- Zeer corrosiebestendig
- Onderhoudsarm
- Slijtvast
Waar worden gerolde bronzen glijlagers toegepast?
- Landbouw voertuigen
- Hijsinstallaties (kabelschijven)
- Ofshore
- Transporttechniek
- Houtbewerkingmachines
Waar worden de gerolde bronzen glijlagerbussen van gemaakt?
De glijlagers worden gemaakt van fosforbrons. Dit is een koper-tin legering waarin een kleine hoeveelheid fosfor als een extra component wordt toegevoegd. Dit geeft een rood bruine kleur. Deze legering kenmerkt zich door zijn taaiheid, sterkte, lage wrijvingscoëfficiënt en fijne structuur. Het wordt vooral gebruikt voor lagers. De samenstelling staat ook wel bekend als CuSn8p (DIN 17662 of c51000).

Welke uitvoeringen zijn verkrijgbaar?
De lagerbussen zijn standaard verkrijgbaar als rechte cilindrische bus met of zonder flens. Daarnaast is er de keuze tussen diamantvormige smeerkamers of een geperforeerde uitvoering. Op aanvraag zijn er bij verschillende fabrikanten klantspecifieke uitvoeringen verkrijgbaar. Denk hierbij aan grotere of kleinere smeerkamers, Axiale, radiale of diagonale smeergroeven.




Materiaal van de as
Bij voorkeur worden er geslepen assen toegepast met een hardheid die 100 HB hoger ligt dan de hardheid van het lagermateriaal. Rvs is minder geschikt als tegenloop materiaal. Dit heeft te maken met de minder goede glij eigenschappen. In een corrosieve omgeving zou verchromen een oplossing kunnen bieden. Bij gerolde bronzen glijlagerbussen worden bij voorkeur geslepen assen toegepast met een hardheid van 210 HB of hoger. De ruwheid van de as dient Ra ≤0,8 te zijn.
Bronzen glijlagers smeren
Deze lagers zijn niet geschikt voor droogloop toepassingen. Het lager dient voor montage volledig te worden ingevet. Door na ingebruikname smering toe te voegen, wordt de levensduur verlengd. De smeerkamertjes dienen om het vet in voorraad te houden en zorgen voor een geleidelijke verdeling over het gehele draagvlak. Hierdoor wordt er zelfs bij lage toerentallen een smeerfilm opgebouwd. Indien het niet mogelijk is om na te smeren zijn er ook uitvoeringen verkrijgbaar met geïntegreerde afdichting.

Specificaties van Fosfor bronzen glijlagers
Hieronder vind je een tabel met de algemene eigenschappen van Fosfor bronzen glijlagers. Afhankelijk van de samenstelling van het materiaal kunnen de gegevens afwijken. Controleer bij kritische toepassingen de exacte specificaties. Deze kun je vinden in de documentatie van de betreffende fabrikant.
De waarden kunnen per fabrikant verschillen. | Ruitvormige | Geperforeerde |
---|---|---|
Temperatuurbereik (°C) | -100 tot + 200 | -100 tot + 200 |
Wrijvingscoëfficiënt (μ) | 0,05 / 0,15 | 0,1 / 0,25 |
Max vlaktedruk dynamisch (N/mm2) | 40 | 40 |
Max vlaktedruk statisch (N/mm2) | 120 | 120 |
Toelaatbare glijsnelheid (m/s) | 2,0 | 2,5 |
As ruwheid (Ra, μ) | 0,0 – 0,8 | 0,0 – 0,8 |
Hardheid van de as HB | > 210 | > 210 |
Astolerantie | e7 – f8 | e7 – f8 |
Huistolerantie | H7 | H7 |
Merknamen | fabrikanten | documentatie | downloads
- GLT | BRO-MET | BRO-MET/L | BRO-MET/LD
- GGB | MBZ-B09 | LD | LLD
- Helgerit | HRM10 | HRM80
- Looser | Wieland-B09 ST | LD | LLD
- SKF | PRM | PRMF
Termen voor glijlagers
- Glijlagerbus
- Drooglooplager
- Lagerbus
- Buslager
- Glijbus
- Kraagbus
- Glijstrip
- Taatsschijf
- Axiaal schijf
- Taatsring