Inhoudsopgave
Wat is een gerold bronzen glijlager?
8 kenmerken van gerolde glijlagers van Fosfor brons
- Geschikt voor gebruik in zwaar vervuilde omgeving
- Goede warmte afvoer
- Voor gebruik bij schokbelastingen en vibraties
- Zowel geschikt voor roterende als oscillerende bewegingen
- Niet zelf smerend
- Zeer corrosiebestendig
- Onderhoudsarm
- Slijtvast
Toepassingen van Fosfor bronzen glijlagers
- Landbouw voertuigen in assen en hydraulische cilinders
- Hijsinstallaties (kabelschijven)
- Ofshore
- Transporttechniek
- Houtbewerkingmachines
Materiaal van gerolde bronzen glijlagerbussen
De glijlagers worden gemaakt van fosforbrons. Dit is een koper-tin legering waarin een kleine hoeveelheid fosfor als een extra component wordt toegevoegd. Dit geeft een rood bruine kleur. Deze legering kenmerkt zich door zijn taaiheid, sterkte, lage wrijvingscoëfficiënt en fijne structuur. De samenstelling staat ook wel bekend als CuSn8p (DIN 17662 of c51000).
Wanneer worden bronzen glijlagerbussen toegepast?
Het materiaal (Fosforbrons) maakt de gerolde glijlagers bij uitstek geschikt voor toepassingen die onderhevig zijn aan trillingen en stotende belastingen. Daarnaast functioneren de bronzen glijlagers in sterk vervuilde omgevingen.
Smeerkamers in een glijlager
Gewalste (omwikkelde) bronzen bussen zijn voorzien van diamantvormige of geperforeerde smeerkamers. Hierdoor hebben de lagers een betere smering en langere prestaties. De gaten zorgen voor extra smeermiddelopslag waardoor de onderhoudsintervallen voor smeermiddel worden verlengd. Op aanvraag zijn er bij verschillende fabrikanten klantspecifieke uitvoeringen verkrijgbaar. Denk hierbij aan grotere of kleinere smeerkamers, Axiale, radiale of diagonale smeergroeven.
Bronzen glijlagers smeren
Deze lagers zijn niet geschikt voor droogloop toepassingen. Het lager dient voor montage volledig te worden ingevet. Door na ingebruikname smering toe te voegen, wordt de levensduur verlengd. De smeerkamertjes dienen om het vet in voorraad te houden en zorgen voor een geleidelijke verdeling over het gehele draagvlak. Hierdoor wordt er zelfs bij lage toerentallen een smeerfilm opgebouwd.
Glijlager met geïntegreerde dichting
Indien het niet mogelijk is om na te smeren zijn er ook uitvoeringen verkrijgbaar met geïntegreerde afdichting. Zo blijft het vet na installatie binnen het lager.
Materiaal van de as
Bij voorkeur worden er geslepen assen toegepast met een hardheid die 100 HB hoger ligt dan de hardheid van het lagermateriaal. Rvs is minder geschikt als tegenloop materiaal. Dit heeft te maken met de minder goede glij eigenschappen. In een corrosieve omgeving zou verchromen een oplossing kunnen bieden. Bij gerolde bronzen glijlagerbussen worden bij voorkeur geslepen assen toegepast met een hardheid van 210 HB of hoger. De ruwheid van de as dient Ra ≤0,8 te zijn.
Specificaties van Fosfor bronzen glijlagers
Hieronder vind je een tabel met de algemene eigenschappen van Fosfor bronzen glijlagers. Afhankelijk van de samenstelling van het materiaal kunnen de gegevens afwijken. Controleer bij kritische toepassingen de exacte specificaties. Deze kun je vinden in de documentatie van de betreffende fabrikant.
De waarden kunnen per fabrikant verschillen. | Ruitvormige | Geperforeerde |
---|---|---|
Temperatuurbereik (°C) | -100 tot + 200 | -100 tot + 200 |
Wrijvingscoëfficiënt (μ) | 0,05 / 0,15 | 0,1 / 0,25 |
Max vlaktedruk dynamisch (N/mm2) | 40 | 40 |
Max vlaktedruk statisch (N/mm2) | 120 | 120 |
Toelaatbare glijsnelheid (m/s) | 2,0 | 2,5 |
As ruwheid (Ra, μ) | 0,0 – 0,8 | 0,0 – 0,8 |
Hardheid van de as HB | > 210 | > 210 |
Astolerantie | e7 – f8 | e7 – f8 |
Huistolerantie | H7 | H7 |
Merknamen | fabrikanten | documentatie | downloads
- GLT | BRO-MET | BRO-MET/L | BRO-MET/LD
- GGB | MBZ-B09 | LD | LLD
- Helgerit | HRM10 | HRM80
- Looser | Wieland-B09 ST | LD | LLD
- SKF | PRM | PRMF
Termen voor glijlagers
- Glijlagerbus
- Drooglooplager
- Lagerbus
- Buslager
- Glijbus
- Kraagbus
- Glijstrip
- Taatsschijf
- Axiaal schijf
- Taatsring