Inhoudsopgave
Wat is een vlakke tandwielkast en hoe werkt deze opsteekreductor?
Een vlakke tandwielkast, ook wel opsteekreductor genoemd, kenmerkt zich door de compacte bouwvorm. De tandwielen die zorgen voor de reductie van het toerental zijn boven elkaar geplaatst. De ingaande en uitgaande as staan parallel aan elkaar. Veelal wordt de vlakke tandwielkast aangedreven door een elektromotor welke is voorzien van een ronsel die op de as is gemonteerd. Dit maakt de lengte van het hele samenstel van motor en reductor zeer compact.
Kenmerken van een vlakke tandwielkast
- Holle en volle uitgaande as mogelijk
- Korte inbouw lengte
- Verkrijgbaar in veel verschillende uitvoeringen en materialen
- Een aantal merken produceert kasten met gelijke inbouwmaten en zijn dus uitwisselbaar.
Opsteekreductor toepassen
- Algemene machinebouw
- Transportbanden
- Scheepsbouw
Draairichting en vorm van de as
Klinkt logisch. Maar vooral niet onbelangrijk. In veel gevallen moet er bij bestelling een draairichting worden aangegeven. Ook is de uitgaande as vaak in verschillende diameters te verkrijgen. Is de as vol of hol uitgevoerd? Wordt de reductor op een bestaande motor gebouwd, controleer dan ook de ingaande asdiameter.
Precisie van een tandwielkast
Hoeveel speling (backlash of verdraaispeling) mag een aandrijving hebben? Een lopende band mag meer speling hebben dan bijvoorbeeld een pick-and-place robot. Deze speling tussen de tandwielen wordt in boogminuten aangeduid. Een boogminuut is een eenheid om de grootte van een hoek aan te duiden. Een boogminuut bedraagt zestig boogseconden en is een 60e van een booggraad. Een speling van 1 boogminuut staat gelijk aan een afwijking van ca 29 mm op een straal van 100 meter. Hoe minder speling er in de tandwielkast zit hoe preciezer de werking ervan. Een kleine speling is noodzakelijk voor het smeren van de interne vertanding. Uiteraard heeft de nauwkeurigheid van een reductor ook invloed op de prijs.
Ruimtelijke positie van de reductor
De meeste reductoren zijn voorzien van tandwielkastolie. De inbouw positie van de reductor is voor een groot deel bepalend voor de benodigde hoeveelheid olie. Dit om drooglopen van aandrijfcomponenten te voorkomen. Hier vind je een overzicht van de verschillende posities. Zo worden ze vaak weergegeven in de documentatie van de fabrikant. De cijfers maken dan onderdeel uit van de bestelsleutel. In het geval dat er een motorreductor, reductor inclusief motor, wordt besteld kan ook vaak de positie van de klemmenkast bepaald worden.
Wat is het koppel en hoe bereken je deze kracht?
Koppel is een rotatie-effect dat een as in een ronddraaiende beweging zet. De rotatie kracht wordt uitgedrukt in Newton meter (Nm). De waarde is sterk afhankelijk van het toerental.
Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule.
Tn [Nm] = 9550 * P [KW]
n [1/min]
Hierbij is:
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
Om de gewenste levensduur te verkrijgen dient er rekening gehouden te worden met een service factor. Hiermee worden bedrijfsomstandigheden zoals trillingen en inschakelduur ingecalculeerd.
Bevestiging van de tandwielkast
Vaak bieden fabrikanten verschillende montagemogelijkheden. Bijvoorbeeld: Een wormwielreductor kan besteld worden met voeten of met een reactiearm. Ook kan er een gekozen worden voor een uitgaande flens. Hierbij wordt de reductor rechtstreeks op de machine gemonteerd. Wordt de reductor op een bestaande motor gebouwd, controleer dan ook de ingaande flensdiameter.
Merknamen en fabrikanten van platte tandwielkasten
ABM
Bauer
BJ-Gear
Bonfiglioli
Boston Gear
Brevini
Conedrive
David Brown Santasalo
Flender
Groschopp
Grove Gear
Hansen
Heynau
I-MAK
KEB
Knödler
Lenze
Leroy Somer
MGM
Motovario
Nord
Rossi
Rexnord
RGM Ruhrgetriebe
SEW Eurodrive
Siti
Stiebel
STM
Ströter
Sumitomo
Tandler
Thomson
Tramec
Varvel
Winsmith
Wittenstein
ZAE
Zollern (Dorstener)
Zürrer
Termen voor haakse reductoren
- Haakse tandwielkast
- Haakse overbrenging
- kegelreductor
- Kegelwielkast
- Haakse reductor
- Tandkast