V-snaar aandrijving

De V-snaar of V-riem heeft haar naam te danken heeft aan de V-vormige doorsnede van de riem. Het is een aandrijfriem die draait over 2 of meer poelies met een v-groef. Door de wrijving tussen de flank van de v-snaar en de v-groef van de poelie wordt het vermogen overgebracht. Er zijn een aantal verschillende maatvoeringen vastgelegd bij V-snaren. Met name de breedtematen en de hoek van de v-vorm zijn gestandaardiseerd. Hierdoor is het mogelijk de riemen wereldwijd te kopen en ben je niet afhankelijk van één fabrikant.

Meer weten over v-snaar aandrijvingen?

v-riem aandrijving

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Bando riemaandrijving

Bando heeft de volgende type v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Synchro-Link®
Power Ace®
Power King®
Duraflex®
BanFlex®
Ultrapower AG™ KC
BanFlex® Combo
Rib Ace®
Power Max®
PS Belts™ (Precision Seamless)
Bando Avance™
Bando FlowMetal® Ink
C-Stretch™


Browning koppelingen

Browning (Regel PTS) heeft de volgende type v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

HPT®
MVP®
SPLIT TAPER®
Torq/Gard®
Torq/Pro®
IRA Syncrogear®


Carlisle riem aandrijving

Carlisle (Timken) heeft de volgende type v-snaar aandrijvingen in haar programma.


Merknamen:

ACHE Belt
Cotton Drive® Belt
Panther®
Synchro-Cog®
Aramax®
Gold-Ribbon®
Power-Wedge®
Super Blue Ribbon®
Super II®
Super Power-Wedge®
Variable Speed Cog-Belt®
Vee-Rib®
Super Vee-Band®
Durapower® II FHP
Thoro-Twist®
MST®
PowerMiser™
Tension-Finder®

Challenge koppelingen

Challenge (Megadyne) heeft de volgende type v-snaar aandrijvingen in haar programma.


ISO 9001

ISO 1813

Contitech aandrijfriemen

Contitech heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

VARISPEED
SYNCHROBELT
SYNCHROFORCE
FALCON PD
SILENTSYNC
SYNCHROCHAIN
SYNCHROFLEX
SYNCHROCOLOR
SYNCHRORIB
SYNCHROTWIN
SYNCHROLINE
SYNCHRODRIVE
POLYFLAT

Dayco aandrijfriemen

Dayco heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

DRIVE RITE
DRIVE RITE X

Dayton riemaandrijving

Dayton Rubber Manufacturing Company (DRMC) > Dayco > Carlisle > Timken heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


Dodge koppelingen

Dodge heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

HT200

HTR

DYNA-SYNC

FHP

HTRC

DRB (Dongil Ruber Belt) heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


Gates tandriemaandrijving

Gates heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Quad-Power®
Super HC® MN
Hi-Power®
VulcoPowerTM
VulcoPlusTM
PowerBand®
Polyflex®

Synchrone riemen

Poly Chain® GT / GT2 / GT3 & Mini Poly Chain GT
PowerGrip® GT3 MGT & 14MGT

Goodyear riemaandrijving

Goodyear heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Torque Flex®

HY-T®

Insta-PowerTM (Flexten® Classical)

Synchroonaandrijvingen

Positive Drive PdTM

Hi-Performance PdTM Plus (HPPD+)

Super Torque PdTM

Eagle PdTM Belts

Falcon PdTM

Blackhawk PdTM

Whitehawk PdTM

Dual Hi-Performance PdTM

Open End PdTM

Habasit riemaandrijvingen

Habasit heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


Hutchinson riemaandrijvingen

Hutchinson heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Poly V®
Flexonic®
Conveyxonic®
HPPTM
Double-Sided Poly V®,
Special Poly V®

Mitsuboshi riemaandrijvingen

Mitsuboshi (MBL) heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

SuperTorque®

MegaTorque®

FREESPAN®

LONG-SPAN

Triplex

FLEXSTAR®

MB Belt

STARROPE®

Chemi-Chan

HYPERFLEX
Gigatorque GX®

megadynegroup riemaandrijvingen

Megadyne heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Isoran Silver

Isoran Gold

Isoran Platinum

Optibelt koppelingen

Optibelt heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

RED POWER

BLUE POWER
SUPER X-POWER

SUPER E-POWER

SUPER TX
VARIO POWER
SUPER KBX-POWER
OMEGA

OMEGA HP

OMEGA HL

OMEGA FAN POWER
DELTA CHAIN
ALPHA FLEX
ALPHA POWER
OPTI MAT OE

OPTIMAX HF

roulunds aandrijfriemen

Roulunds (Contitech) heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

ROFLEX

SKF koppelingen

SKF heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


ISO

BS

RMA

DIN

TB woods koppelingen

TB Woods (Altra Industrial Morion) heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Sure‐Grip

Thermoid riemaandrijvingen

Thermoid heeft v-snaar aandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

PRIME MOVER

MAXIPOWER

POWERPLUS MAXIBAND

NOVEX

POWERPLUS

V-LINK BELTING

SELECT

GRIP-TITE

Kenmerken van een v-snaar aandrijving

  • Relatief laag rendement. Tussen 60% en ca 90%

  • Door de kans op slip is een v-snaar aandrijving niet geschikt als synchroon aandrijfsysteem.

  • Snelheidsverhoudingen tot 3:1

  • Hoge belasting op de assen en lagers

  • Gevoelig voor uitlijnfouten

  • Makkelijk verkrijgbaar

Toepassingen van een v-snaar aandrijving

  • Pompen

  • Walsen

  • Ventilatoren

  • Automotive

  • Niet-synchrone aandrijvingen, dat wil zeggen aandrijvingen die mogen slippen

Verschillende type v-snaren

Er zijn een aantal verschillende maatvoeringen vastgelegd bij V-snaren. Met name de breedtematen en de hoek van het v-profiel zijn gestandaardiseerd. Veel voorkomende klassieke snaren zijn de type’s Z, A, B, C. Hieronder vindt je een overzicht van de verschillende klassieke v-riemen.

overzicht maten klassieke v-riem

De opvolger van de klassieke v-snaar is de snaar met het “smalprofiel”. Deze riem heeft een hogere flank. Dit resulteert in een hoger koppeloverdracht. In principe kan de riem in dezelfde groef gebruikt worden als de klassieke snaar. Alleen bij een ondiepe groef in de v-snaarschijf kan dit problemen opleveren. Ook bij dit type v-snaar zijn de basis maten vastgelegd. Met name de breedtematen en de hoek van het v-profiel zijn gestandaardiseerd. De SPZ, SPA, SPB, en de SPC zijn de meest voorkomende smalprofiel v-snaren.

maten smal profiel v-riem

Wat is het verschil tussen een ommantelde- en een open flank v-snaar?

De ontwikkeling van de v-snaar gaat continue door. Om de slijtvastheid (vooral op kleine poelies) te waarborgen hebben fabrikanten een vertanding aan de binnenzijde van de riem aangebracht. Hierdoor wordt deze flexibeler en loopt de snaar beter in de groef van vooral v-snaar schijven met een kleine diameter. De vertande smalprofiel snaren heten XPZ, XPA, XPB en XPC. De klassieke v-riemen met een getande binnenzijde zijn de ZX, AX, BX en CX. Ook deze riemen kunnen in dezelfde v-groef draaien als alle voorgaande riemen.

Bij de vertande v-snaar is de mantel van de riem verdwenen. Hierdoor is er meer ruimte ontstaan voor een paar extra trekkoorden in de rug. Dit maakt dat deze nieuwe generatie v-snaren een beduidend hogere treksterkte hebben. Het nadeel is, dat vooral v-snaar schijven gemaakt van zachtere materialen zoals aluminium een veel kortere standtijd hebben. Ook worden deze open flank v-snaren met een aanzienlijk hogere voorspanning gemonteerd. Dit resulteert in een hoge lagerbelasting.

vertande open flank v-riem en de klassieke ommantelde v-riem

Wat is de juiste voorspanning van een v-riem?

Om een snaaroverbrenging optimaal te laten functioneren is een bepaalde voorspanning nodig. Met een complexe formule is deze te berekenen. De exacte gegevens kun je bij een dealer opvragen, waarna deze met een meter is te controleren. Ook zijn er akoestische meters die op basis van geluidsgolven de juiste voorspanning kunnen bepalen. Tegenwoordig is er zelfs een app beschikbaar zodat je met je smartphone een goede indicatie kunt krijgen. Bij sommige aandrijvingen zoals pompen, walsen en ventilatoren, zijn een exacte uitlijning en juiste riemspanning van wezenlijk belang. Hierdoor worden de levensduur van de riem en riemschijf verlengd, trillingen verminderd en energiekosten teruggedrongen.

De volgende factoren hebben invloed op de riemspanning:

  • Type aandrijfriem
  • Diameter van de riemschijven
  • Hart afstand van de assen
  • Toerental
  • Type belasting (stoten, trillen)
spanningsmeter

Waar is een v-snaar uit opgebouwd?

V-riemen zijn vervaardigd uit synthetische rubbers, meestal polychloropreen (PCP). In de rug zijn de riemen versterkt door ingelegde trekkoorden. Veelal zijn deze trekkoorden geproduceerd van polyester of in het geval van extreem hoge belasting ook wel aramide. Aramide heeft nagenoeg geen rek. Daarnaast wordt voor V-snaren polyurethaan (PU) gebruikt. PCP-riemen worden ingezet voor vermogensoverbrenging. PU-V-snaren zijn veel minder belastbaar en worden voornamelijk gebruikt voor intern transport (conveyor-systemen).

  • Het onderste deel is gemaakt uit een kunststof of rubber die goed drukkrachten moet kunnen opnemen. De riem wordt namelijk sterk gebogen rond de poelie. Bij de nieuwste generatie v-riemen is de binnenzijde voorzien van vertanding. dit om de buigzaamheid te vergroten.
  • Het centrale deel bestaat uit vezels die de trekkracht opvangen. Hiervoor wordt katoen, staaldraad of aramidevezel gebruikt.
  • het bovenste deel wordt gemaakt van een rubbersoort die een goede trekkracht heeft om de krachten van de buiging op te nemen.

Wat is het voordeel van een krachtband bij een meervoudige riem aandrijving?

Wanneer het vermogen niet door een enkele v-snaar overgebracht kan worden, is er de keuze voor een meervoudige riemaandrijving. Hierbij draaien de v-riemen over een 2, 3, 4, 5 of een 6-voudige v-snaarschijf.  Bij vervanging dienen alle v-snaren gelijktijdig gewisseld te worden. Doe je dit niet, heb je de kans dat er een riem tussen zit die net iets langer (of korter) is. Hiermee beperk je het over te dragen vermogen. Tegenwoordig is het productie proces zo nauwkeurig dat er in principe geen lengte verschil zit tussen v-snaren uit verschillende productiebatches. Bij sommige fabrikanten kan het nog steeds verstandig zijn om een serie snaren uit 1 batch te monteren i.v.m. onderling lengte verschil.

Bij een meervoudige riemoverbrenging kan er dus voor gekozen worden om meerder snaren naast elkaar op een poelie te gebruiken. Echter, er is ook een keuze voor de zogenaamde “krachtband” of “powerband”. Deze krachtband bestaat uit meerdere riemen die op de rug met een dek zijn gekoppeld. Het dek loopt boven de riemschijf en sluit deze af. Hierdoor krijg je minder vervuiling van de V-groeven in de poelie dan met losse V-riemen. Een goede uitlijning van de poelies heeft een grote invloed op het over te dragen koppel en de levensduur van de band.

Wat is het verschil tussen de Li, Lw en La lengte?

Bij de ontwikkeling van de eerste V-riemen heeft men de maat notering op de riem binnenlengte benaming overgenomen omdat in die tijd de platte riem ook in binnen lengte werd gedimensioneerd.

De klassieke snaren worden met een letter voor de riemdoorsnede aangeduid. Deze wordt gevolgd door een getal om de binnen lengte Li aan te duiden in inches. Bij de riemlengte aanduiding met een binnen lengte kwam men tot de conclusie dat dit verschillende asfastanden gaf op ééndezelfde toepassing. Tussen de verschillende merken zijn aanzienlijke afwijkingen ontstaan. Dit betekent een niet consistente product lijn; de Z30.5 is bij Gates en Pirelli een riem met binnenlente 775 of 800 mm datumlengte. Bij Optibelt is de Z31 de riem met dezelfde binnenlengte of steeklengte benaming. Er is dus een overlappende naamgeving. Riemen met dezelfde maataanduiding van verschillende producenten kunnen dus een lengte hebben. Bij klassieke snaren is de enige correcte lengtevergelijking de datumlengte/steeklengte (Lw maat). Dit probleem doet zich alleen voor bij de klassieke profielen.

Bij de SPA, SPB,SPC,SPZ en XPA,XPB,XPC,XPZ wordt alleen de datumlengte (Lw maat) aangeduid bij de riemproducenten. Er is dan ook geen discussie meer mogelijk wat nu de juiste lengte is. Echter is het niet raadzaam om v- snaren van verschillende merken naast elkaar op 1 poelie te monteren. Deze hebben namelijk (al is het minimaal) onderling lengte verschil.

Belasting van de v-snaar

Wanneer het draaimoment van de aandrijving bekend is, kan de trekkracht in de v-snaar uitgerekend worden. Voor deze belasting geldt onderstaande formule:

Md2 = Fg x r

Hierin is:

Md2 = draaimoment (Nm)
Fg = Optredende trekkracht in de riem (N)
r = Straal van v-snaar schijf (m)

Welke normen zijn er binnen de v-snaar aandrijvingen

Bekende normen voor V-riemaandrijvingen zijn: DIN2211 en DIN2217 (v-snaar schijven), DIN7867 (multiribriemen), ISO4183, ISO5290 en ISO9981. Ook is het van belang om te weten of V-riemen statisch geleidend moeten zijn volgens ISO1813 (ATEX).

Welke v-snaar aandrijving is geschikt voor mijn toepassing?

Welke type v-riem aandrijving geschikt is voor uw toepassing is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste zijn:

  • Wat is het over te brengen vermogen?
  • Wat zijn de toerentallen (versnelling of vertraging)?
  • Wat is de hart-op-hart maat (HOH) van de v-snaar schijven?
  • Is er sprake van schokkende belasting?
  • Wat zijn de omgevingsfactoren (voedselveiligheid, ATEX, chemische bestendigheid)?
  • Zijn er beperkingen in de beschikbare ruimte? Wat zijn de maximale diameters en breedtes van de schijven?

Cross referenties

equivalent

Een groot aantal artikelen wordt geproduceerd volgens bepaalde normen. Hierdoor kun je voor een product terecht bij verschillende fabrikanten. Dit komt de verkrijgbaarheid ten goede. Hieronder vind je een lijst met cross referenties.

Vragen of sugesties?