Hoe werkt een tandriemaandrijving en welke verschillende tandriemaandrijvingen bestaan er?

Een tandriemaandrijving is een synchroom aandrijfsysteem. Het vermogen wordt overgebracht tussen twee evenwijdige assen waarop tandriemschijven zijn gemonteerd. Deze zijn met elkaar verbonden door een tandriem. Er is een vaste verhouding waarbij geen slip kan plaats vinden zoals bij een V-snaar aandrijving. Tandriemen zijn in metrische (millimeters) en imperiale (inches) maatvoering verkrijgbaar. Wat het complex maakt zijn met name de vele verschillende tandvormen. Veel voorkomende uitvoeringen zijn de trapezium en ronde tandvorm. Een tandriem met kleine steek wordt over het algemeen ingezet als de positioneernauwkeurigheid belangrijk is. Tandriemen met een grote steek zijn geschikt voor aandrijvingen waarbij een groot vermogen moet worden overgebracht. Bekende normen voor tandriemaandrijvingen zijn DIN7721 en ISO5294.

Meer weten over een tandriemaandrijving?

Tandriem en tandriemschijf

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Bando riemaandrijving

Bando heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Synchro-Link®
Power Ace®
Power King®
Duraflex®
BanFlex®
Ultrapower AG™ KC
BanFlex® Combo
Rib Ace®
Power Max®
PS Belts™ (Precision Seamless)
Bando Avance™
Bando FlowMetal® Ink
C-Stretch™


Brecoflex tandriemaandrijving

Brecoflex heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

ARC-POWER®

SFAT-Series

FERROPAN

ATN® Convertible Profile Belt System


Browning koppelingen

Browning (Regel PTS) heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

HPT®
MVP®
SPLIT TAPER®
Torq/Gard®
Torq/Pro®
IRA Syncrogear®


Carlisle riem aandrijving

Carlisle (Timken) heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN:
ACHE Belt
Cotton Drive®
Belt Panther®
Synchro-Cog®
Aramax®
Gold-Ribbon®
Power-Wedge®
Super Blue Ribbon®
Super II®
Super Power-Wedge®
Variable Speed Cog-Belt®
Vee-Rib®
Super Vee-Band®
Durapower® II FHP
Thoro-Twist®
MST®
PowerMiser™
Tension-Finder®

Challenge koppelingen

Challenge (Megadyne) heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


ISO 9001

ISO 1813

Contitech aandrijfriemen

Contitech heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

VARISPEED
SYNCHROBELT
SYNCHROFORCE
FALCON PD
SILENTSYNC
SYNCHROCHAIN
SYNCHROFLEX
SYNCHROCOLOR
SYNCHRORIB
SYNCHROTWIN
SYNCHROLINE
SYNCHRODRIVE
POLYFLAT

Dayton riemaandrijving

Dayton Rubber Manufacturing Company (DRMC) > Dayco > Carlisle > Timken heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


Dayco aandrijfriemen

Dayco (Timken) heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

DRIVE RITE
DRIVE RITE X

Dodge koppelingen

Dodge heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

HT200

HTR

DYNA-SYNC

FHP

HTRC

DRB (Dongil Ruber Belt) heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


Gates tandriemaandrijving

Gates heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Quad-Power®
Super HC® MN
Hi-Power®
VulcoPowerTM
VulcoPlusTM
PowerBand®
Polyflex®

Synchrone riemen

Poly Chain® GT / GT2 / GT3 & Mini Poly Chain GT
PowerGrip® GT3 MGT & 14MGT

Goodyear riemaandrijving

Goodyear heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Torque Flex®

HY-T®

Insta-PowerTM (Flexten® Classical)

Synchroonaandrijvingen

Positive Drive PdTM

Hi-Performance PdTM Plus (HPPD+)

Super Torque PdTM

Eagle PdTM Belts

Falcon PdTM

Blackhawk PdTM

Whitehawk PdTM

Dual Hi-Performance PdTM

Open End PdTM

Habasit riemaandrijvingen

Habasit heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


Hutchinson riemaandrijvingen

Hutchinson heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Poly V®
Flexonic®
Conveyxonic®
HPPTM
Double-Sided Poly V®,
Special Poly V®

Mitsuboshi riemaandrijvingen

Mitsuboshi (MBL) heeft tabdriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

SuperTorque®

MegaTorque®

FREESPAN®

LONG-SPAN

Triplex

FLEXSTAR®

MB Belt

STARROPE®

Chemi-Chan

HYPERFLEX
Gigatorque GX®

megadynegroup riemaandrijvingen

Megadyne heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Isoran Silver

Isoran Gold

Isoran Platinum

Optibelt koppelingen

Optibelt heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

RED POWER

BLUE POWER
SUPER X-POWER

SUPER E-POWER

SUPER TX
VARIO POWER
SUPER KBX-POWER
OMEGA

OMEGA HP

OMEGA HL

OMEGA FAN POWER
DELTA CHAIN
ALPHA FLEX
ALPHA POWER
OPTI MAT OE

OPTIMAX HF

roulunds aandrijfriemen

Roulunds (Contitech) heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

ROFLEX

SKF koppelingen

SKF heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


ISO

BS

RMA

DIN

TB woods koppelingen

TB Woods (Altra Industrial Morion) heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

Sure‐Grip

Thermoid riemaandrijvingen

Thermoid heeft tandriemaandrijvingen in haar programma.


MERKNAMEN

PRIME MOVER

MAXIPOWER

POWERPLUS MAXIBAND

NOVEX

POWERPLUS

V-LINK BELTING

SELECT

GRIP-TITE

Kenmerken van een tandriemaandrijving

  • Slipvrij (synchroon) aandrijfsysteem.

  • Lage geluidsproductie

  • Verkrijgbaar in een groot aantal verschillende uitvoeringen en materialen. Hierbij zijn veel types gestandaardiseerd.

  • Vrij van smering en onderhoud

  • Veel type tandriemen zijn leverbaar met dubbelzijdige vertanding.

  • Geen corrosie

  • Zeer efficiënte aandrijving tot 98%

  • Hogere lagerbelasting t.o.v. een ketting aandrijving.

  • Tandriem is niet deelbaar. Hierdoor kan installatie complexer zijn t.o.v. een ketting aandrijving.

  • Minder geschikt bij hoge temperaturen.

Toepassingen van tandriemaandrijvingen

  • Portalen

  • Verpakkingslijnen

  • Lineaire aandrijvingen

  • Meerpuntsaandrijvingen

Hoe bepaal je de tandvorm van een tandriem?

Er zijn veel verschillende tandriemaandrijvingen op de markt. Een groot deel van de tandvormen zijn gestandaardiseerd. De fabrikanten produceren volgens vast gestelde maten. Hierdoor zijn verschillende merken uitwisselbaar. In detail kan de geometrie afwijken en de materiaal eigenschappen kunnen ook verschillen. Hier vind je een overzicht van de verschillende tandriemen. Bij twijfel kan je op basis van de tandhoogte, tandbreedte, tandsteek en de riemdikte het juiste tandprofiel bepalen. Deze informatie wordt gespecificeerd in de documentatie van de fabrikant. Bekende normen voor tandriemaandrijvingen zijn DIN7721 en ISO5294

Tandriem met ronde tandvorm en metrische maatvoering

HTD (High Torque Drive) 3M / 5M / 8M / 14M / 20M
STD (Super Torque Drive) S8M
CTD (Conti Torque Drive) C8M / C14M
PCGT (Gates – PowerChain GT) 5M / 8M / 14M
PGGT (Gates – PowerGrip GT) 2MR / 3MR / 5MR / 8M / 14M / 20M
RPP (Carlisle – Reinforced Parabolic Profile) 5M / 8M / 14M / 20M
3GT / 5GT / 8YU

De metrische maatvoering kent de volgende types met een ronde tandvorm: Het high-performance profiel HTD (High Torque Drive) heeft een ronde tand voor een goede tandingrijping en een optimale krachtverdeling (profiel conform het ontwerp ISO/F DIS 13050). De hoge HTD-tand biedt een hoge mate van beveiliging tegen overspringen en wordt daarom vaak in verticale toepassingen gebruikt.

Lineaire aandrijvingen
Liftsystemen
Distributieriem automotive

Tandriem met trapeziumvormige tandvorm

Trapezium (Imperial) MXL / XL / L / H / XH / XXH
Trapezium (Metrisch) T 2.5 / T5 /  T10 /  T20
Trapezium (Metrisch) AT5 / AT10 / AT20

Verkrijgbaar in zowel imperiale (inch) maatvoering als metrische maten. De metrische uitvoering kent twee variaties. Het T-profiel en het doorontwikkelde AT-profiel. Deze heeft ten opzichte van het T-profiel een verhoogd draagvermogen dankzij een groter tandvolume (verbreedde tand) en versterkte steelcords (trekkoorden).

Portalen
Verpakkingslijnen
Lineaire aandrijvingen
Meerpuntsaandrijvingen
Nauwkeurige positioneeraandrijvingen

verschillende tandvormen

Hoe meet je een tandriem?

Om de juiste riem te bepalen is het van belang te weten wat de tandvorm is. Daarnaast is de tandsteek van belang. Deze dit is de hart op hart (h.o.h.) maat van de tand. Vaak wordt deze in de boeken aangegeven met de letter p (pitch). Een aantal voorkomende metrische maten zijn 2 / 2,5 / 3 / 5 / 10 / 14 en 20 mm. Deze maat vind je veelal weer terug in de bestelcode. Inch maten worden vaak aangeduid met letters MXL / XL / L / H / XH / XXH. Zodra de steek is bepaald, kan de breedte van de riem worden gemeten. Bij de metrische maten wordt deze aangeduid in mm. Bij niet metrische maten worden inch delen genoteerd. 100 = 1 inch = 25,4 mm. 075 = 0,75 inch = 19,05 mm. 150 = 1,5 inch = 38,1 mm. We hebben nu de tandvorm, tandsteek en de breedte van de riem. Alleen de aantal tanden mag nu nog geteld worden. Meten kan ook. Bepaal het aantal tanden door de lengte van de riem te delen door de steekmaat.

Tandriemschijf

Tandriemschijven in de profielen T en AT worden veelal geproduceerd in aluminium. De andere tand types worden standaard geleverd in zwart gefosfateerd* staal. Deze laatste zijn ook verkrijgbaar in taperlock uitvoering of andere klembus variant. De aluminium tandriemschijven worden veelal met een voorboring geleverd. De voorboring wordt niet altijd gespecificeerd door de producent. Het wil dan ook wel eens voorkomen (vaak bij kleine poelies) dat deze groter is dan de benodigde pasboring. Kies dan indien mogelijk voor een ingeboorde (blinde) tandriemschijf.

*Fosfateren is een chemisch proces dat een laag onoplosbare fosfaten op een metaaloppervlak aanbrengt. De toplaag van het basismateriaal bevat geen metaal meer. De fosfaatlaag heeft daardoor goede hechting- en corrosiewerende eigenschappen. Een dergelijke laag noemt men ook wel conversielaag. Het fosfateerproces kan niet worden gebruikt bij metalen als messing, koper of roestvast staal.

Tandriemschijf

Welk materiaal kies je voor een tandriem?

Tandriemen worden in veel verschillende materiaalsoorten gemaakt. De Polychloropreen/PCP (rubberen) tandriem is verkrijgbaar in de klassieke inch (MXL, XL, L, H en XH), Powergrip HTD, of Powergrip GT vertanding. Daarnaast zijn er de metrische Polyurethaan (PU) tandriemen in T en AT profiel. Dit materiaal is zeer slijtvast, flexibel en is geschikt voor hoge snelheden. Ook kunnen tandriemen worden voorzien van een toplaag (bijv. voor een hogere wrijvingscoëfficiënt) of er kunnen meenemers aan worden gefabriceerd. Verder is het van belang om te weten of tandriemen statisch geleidend moeten zijn volgens ISO9563 (ATEX omgeving). In een tandriem zitten trekkoorden die mede de sterkte van de riem bepalen. Deze kunnen van glasvezel, staal, carbon (koolstof) of aramide gemaakt zijn.

Bedrijfsomstandigheden

Het is belangrijk om te weten wat de bedrijfsomstandigheden zijn van een riemaandrijving. Deze kan namelijk een grote invloed hebben op de prestaties en levensduur. Denk hierbij aan:

Chemische bestendigheid

Stof vezel of abrasive middelen als zand e.d.

Explosie gevaar (ATEX)

Extreme temperaturen (schommelingen)

Inschakelduur aantal starts/stops per uur. Trillingen en/of stotende belastingen hebben invloed op de Service factor

Hoe bereken je de trekkracht in een tandtandriem?

Wanneer het draaimoment of uitgaand koppel van de aandrijving bekend is, kan de trekkracht in de tandriem uitgerekend worden. Voor deze belasting geldt onderstaande formule:

Md2 = Fg x r

Hierin is:

Md2 = draaimoment (Nm)
Fg = Optredende trekkracht in de tandriem (N)
r = Straal van tandriemschijf (m)

Voor welke toepassingen is een tandriemaandrijving geschikt?

Tandriemen zijn ook in een eindige uitvoering (op rol) verkrijgbaar. Deze kunnen bijvoorbeeld worden ingezet bij lineair eenheden. De uiteinden van de riem worden dan met klemplaten op een tafeldeel vastgezet. De tandriem wordt in een profiel opgespannen. De module wordt op het tafeldeel aangedreven. Zo is er een heen en weer (of op en neer) gaande beweging mogelijk is. Dit wordt ook wel omega aandrijving genoemd. Dit zijn modules die van enkele as tot compleet XYZ systeem kunnen worden uitgebouwd.

Hoe bepaal je de riemspanning van een tandriemaandrijving?

Om een snaaroverbrenging optimaal te laten functioneren is een bepaalde voorspanning nodig. Met een complexe formule is deze te berekenen. Deze gegevens kun je bij een dealer opvragen, waarna deze met een meter is te controleren. Ook zijn er akoestische meters die op basis van geluidsgolven de juiste voorspanning kunnen bepalen. Tegenwoordig is er zelfs een app beschikbaar zodat je met je smartphone een goede indicatie kunt krijgen. Bij sommige aandrijvingen zoals pompen, walsen en ventilatoren, zijn een exacte uitlijning en juiste riemspanning van wezenlijk belang. Hierdoor worden de levensduur van de riem en riemschijf verlengd, trillingen verminderd en energiekosten teruggedrongen.

De volgende factoren hebben invloed op de riemspanning:

  • Type aandrijfriem
  • Diameter van de riemschijven
  • Hart afstand van de assen
  • Toerental
  • Type belasting (stoten, trillen)
riemspanning

Vragen of sugesties?