Hoe werkt een veerkoppeling en wat zijn de kenmerken?

Veerkoppelingen (ook wel spiraalkoppeling of beam koppeling genoemd) hebben een zeer kleine bouwvorm. Ze bestaan uit twee aluminium naven met daar tussenin een veer. Ook zijn deze koppelingen verkrijgbaar in aluminium uit één deel. De koppeling wordt dan voorzien van spiraal zaag snedes. Hierdoor heeft hij een sterk trillingsdempend effect en kan hij in veel verschillende toepassingen worden gebruikt. Door de hoge torsiestijfheid is een spelingvrije overbrenging van het draaimoment mogelijk. Een veerkoppeling wordt door zijn geringe bouwgrootte ook veel toegepast in de modelbouw wereld.

veerkoppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Ruland koppelingen

Ruland heeft de volgende type veerkoppelingen in haar programma:


FCR

FCMR

FSR

FSMR

PCR

PCMR

PSR

PSMR

MWC 

MWC

MWS

Ook verkrijgbaar in inch > metrische boring

Huco koppelingen

Huco Dynatork (Altra industrial motion) heeft de volgende type veerkoppelingen in haar programma:


Multi-Beam

ABP koppelingen

ABP heeft de volgende type veerkoppelingen in haar programma:


FKZS 1225

FKZS 1635

UEV koppelingen

ÜV heeft de volgende type veerkoppelingen in haar programma:


Type 30

Type 31

Type 32.1

Type 32.2

Type 34

Type 35

Type 36

Type 300

Type 330

Type 340

Type 370

Documentatie ÜV veerkoppelingen

Kenmerken van een veerkoppeling

  • Spelingvrije overbrenging

  • Trillingsdempend

  • Torsiestijf

  • Minimale reactiekrachten op de lagers

  • Grote uitlijnfouten mogelijk

  • Geschikt voor toerentallen tot 15000 Tpm

  • Onderhoudsvrij en slijtvast

  • Laag massatraagheidsmoment

Toepassingen van een veerkoppeling

  • Positionering applicaties

  • Encoders

  • Actuatoren

  • Servo aandrijvingen

  • Handling

  • Stappenmotoren

  • Modelbouw

Welke gegevens zijn van belang om de juiste koppeling te bepalen.

  • Toerental

  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.

    Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.

    Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental.

    Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min]

    Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot het werkelijke koppel te komen.

    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.

  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.

  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

Vragen of sugesties?