Wat is een tonnenkoppeling?

Tonnenkoppelingen ook wel trommelkoppelingen genoemd worden bij kraan- en hijswerktuigen ingezet om de lieren aan de reductorkasten te verbinden. De tonnenkoppeling is bedoeld om radiale krachten gecombineerd met torsiekrachten op te vangen. De overdracht van kracht binnen de trommel-koppeling vindt plaats door middel van een positieve vergrendeling. Geharde looprollen, geplaatst in de gaten gevormd door de twee cirkelvormige vertandingen, worden gebruikt als de kracht overdragende elementen. Het deksel, de behuizing en de afdichtingen voorkomen zowel het binnendringen van externe deeltjes als het lekken van smeermiddel. Aan de buitenkant van het koppelingshuis is een wijzer gemonteerd. Markeringen op de koppelingsnaaf maken het mogelijk slijtage en de axiale positie van het koppelingshuis ten opzichte van de koppelingsnaaf te controleren. Het is niet nodig om de koppeling hiervoor te demonteren.

trommelkoppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Koro ibs

KoRo-IBS heeft de volgende type tonnenkoppelingen in haar programma:


ITKB

ITKN

Jaure koppelingen

Jaure (Regal) heeft de volgende type tonnenkoppelingen in haar programma:


BARFLEX TCBR

Malmedie koppelingen

Malmedie heeft de volgende type tonnenkoppelingen in haar programma:


Sibre tonnenkoppeling

Sibre heeft de volgende type tonnenkoppelingen in haar programma:


Tschan tonnenkoppeling

Tschan (Ringfeder) heeft de volgende type tonnenkoppelingen in haar programma:


Type TK

Type TKV

Type TKSG

Type TKVSG

Type TKK

documentatie TSCHAN Tonnenkoppeling

Kenmerken van een tonnenkoppeling

  • Draaimomenten 4.500 – 685.000 Nm

  • Boringen tot 400 mm

  • Speciale flensuitvoeringen mogelijk

  • Opname van grote radiaallasten

  • grote slijtbestendigheid

  • Door de radius in de vertanding worden hoek-, radiale en axiale uitlijnfouten gecompenseerd.

  • Torsiestijf

Toepassingen van een tonnenkoppeling

  • Lieren

  • Transportbanden

Welke gegevens zijn van belang om de juiste koppeling te bepalen.

  • Toerental

  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.

    Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.

    Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental.

    Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min]

    Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot het werkelijke koppel te komen.

    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.

  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.

  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

Vragen of sugesties?