Hoe werkt een schalen koppeling volgens DIN 115 en wat zijn de kenmerken van deze starre koppeling?

De schaal koppeling volgens DIN-115, is een starre en robuuste asverbinder. De 2 assen met spiebaan worden door middel van twee klemschalen met elkaar verbonden. Afhankelijk van de bouwgrootte worden hier 4 tot 12 boutverbindingen toegepast. Deze starre askoppeling is bestand tegen axiale, radiale en schokkende belastingen. Standaard wordt een schalen koppeling vervaardigd uit gietijzer. Van de DIN115 koppelingen zijn de boring en spiebaan veelal uitgevoerd volgens DIN 6885.

askoppeling din115

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Desch koppelingen

Desch heeft de volgende type starre koppelingen in haar programma:


Klemschaal koppeling DIN 115

Flenskoppeling DIN 116

Klemkoppeling 1 delig

Documentatie Desch starre koppelingen

KTR koppelingen

KTR heeft de volgende type starre koppelingen in haar programma:


conische spanelementen

Clampex 700

Documentatie Desch starre koppelingen

Optibelt koppelingen

Optibelt heeft de volgende type starre koppelingen in haar programma:


Klemschaal koppeling DIN115

Flenskoppeling DIN116

Klemkoppeling

Documentatie Optibelt starre koppelingen

Sit koppelingen

Sit heeft de volgende type klauwkoppelingen in haar programma:


TRASCO

TRASCO-ES

TRASCO ATEX

Falk koppelingen

Sit heeft de volgende type klauwkoppelingen in haar programma:


TRASCO

TRASCO-ES

TRASCO ATEX

Kenmerken van een schalen koppeling

  • Geen onderhoud nodig

  • Lange levensduur

  • Bestand tegen axiale, radiale en schokkende belastingen.

  • Geschikt voor koppels tot 80.000 Nm

  • Boringen tot 220 mm

  • Spelingsvrij en torsiestijf

  • Door de simpele bouwvorm een goedkope oplossing

  • Makkelijke montage zonder uitbouw van aandrijving

  • Kan geen uitlijnfouten opvangen

  • Verkrijgbaar in variant geschikt voor verticale toepassing

Toepassingen van schalen koppelingen

  • Algemene machinebouw

  • Geschikt voor toepassingen waarbij de assen hoofdzakelijk op buiging worden belast

Welke gegevens zijn van belang om de juiste koppeling te bepalen.

  • Toerental
  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling. Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental. Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min] Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot het werkelijke koppel te komen.
    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

Vragen of sugesties?