Hoe werkt een permanente magneetkoppeling en wat zijn de eigenschappen van dit type askoppeling?

Een permanente magneetkoppeling brengt het draaimoment over door de magnetische krachten tussen binnen- en buitenrotor. Op de externe rotor zijn permanent magneten gemonteerd die er voor zorgen dat de magneten van polen gaan wisselen. Door het toepassen van een permanente magneetkoppeling is een constante koppel gegarandeerd. Op het moment dat het maximale koppel overschreden wordt, draait de buitenrotor door en blijft de binnenrotor op zijn “normale” koppel de aandrijving in beweging houden. Een magneetkoppeling functioneert op dat moment als een veiligheidskoppeling. Doordat er geen mechanisch contact is tussen de binnen en buitenrotor ontstaan er geen trillingen. Veelal worden magneetkoppelingen voorzien van afdichting. Deze zijn in verschillende materialen te verkrijgen. Naast deze afdichtingen zijn de koppelingen uitgevoerd in een roestvaststaal of een hastelloy legering waardoor de koppeling uitstekend bestand is tegen hoge temperaturen.

permanente magneetkoppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

DST koppelingen

DST heeft de volgende permanente magneetkoppelingen in haar programma:


DST

Documentatie DST magneetkoppelingen

Gerwah koppelingen

Gerwah heeft de volgende permanente magneetkoppelingen in haar programma:


HSV

HLV

HKD

MKD

MK/SV

MKS

Documentatie Gerwah koppelingen algemeen

KEB koppelingen

KEB heeft de volgende permanente magneetkoppelingen in haar programma:


Combiperm

Documentatie KEB Combiperm magneetkoppeling

KTR koppelingen

KTR heeft de volgende permanente magneetkoppelingen in haar programma:


Minex-s

Documentatie KTR Minex magneetkoppeling

Kenmerken van een magneetkoppeling

  • Non-contact koppeltransmissie met permanente magneten

  • Hermetische afdichting van het medium mogelijk

  • Koppels van 0,15 tot 1200 Nm

  • Bestand tegen agressieve media

  • Geschikt voor temperaturen tot 350 °C

Toepassingen van permanente magneetkoppelingen

  • Pompen

  • Vacuümpompen

  • Ventilatoraandrijvingen

  • Compressoren

  • PU-Schuiminstallaties

  • Roerwerken

Welke gegevens zijn van belang om de juiste koppeling te bepalen.

  • Toerental

  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.

    Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.

    Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental.

    Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min]

    Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot het werkelijke koppel te komen.

    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.

  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.

  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

Vragen of sugesties?