Hoe werkt een lamellenkoppeling en wat zijn de kenmerken van deze askoppeling?

Een lamellenkoppeling bestaat uit twee naven die met een lamellenpakket aan elkaar verbonden zijn. Het lamellenpakket is gemaakt van roestvrijstaal en kan grote uitlijnfouten opvangen bij een geringe lager belasting. Deze onderhoudsvriendelijke en torsiestijve koppeling is in staat om grote koppels bij hoge snelheden over te brengen. Grotere afstanden kunnen overbrugd worden door het gebruik van zogeheten ‘spacers’. De ‘spacers’ zijn in verschillende materiaalsoorten verkrijgbaar. In lengtes tot wel 6 meter.

Lamellenkoppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

autogard koppelingen

Autoflex (Autogard Rexnord) heeft de volgende type koppelingen in haar programma:


Autoflex

Documentatie Autoflex lamellenkoppeling

Esco koppelingen

Esco heeft de volgende type koppelingen in haar programma:


Escodisc DMU

Escodisc DPU

Escodisc DLC

Flender koppelingen

Flender (Siemens) heeft de volgende type koppelingen in haar programma:


ARPEX AKR

ARPEX ARC

ARPEX ARF

ARPEX ARP

ARPEX ARS

ARPEX ART

ARPEX ARW

Documentatie Flender Arpex lamellenkoppeling

Jaure koppelingen

Jaure (Regal PTS) heeft de volgende type lamellenkoppelingen in haar programma:


Lamidisc SX

Lamidisc CC

Lamidisc DO

Lamidisc CX

Documentatie Jaure Lamidisc lamellenkoppeling

kopflex koppelingen

KOP-FLEX (Regal PTS) heeft de volgende type koppelingen in haar programma:


KOP-FLEX KD Disc

Documentatie Kop-flex KD lamellenkoppeling

KTR koppelingen

KTR heeft de volgende type lamellenkoppelingen in haar programma:


RADEX-N

RADEX-N NANA

RADEX-N NNZ

RIGIFLEX-N

RIGIFLEX-HP

Documentatie KTR Radex / Rigiflex lamellenkoppeling 

Lovejoy koppelingen

Lovejoy (R+L Hydraulics, Timken)  heeft de volgende type lamellenkoppelingen in haar programma:


Documentatie lovejoy lamellenkoppeling

Reich koppelingen

Reich heeft de volgende type lamellenkoppelingen in haar programma:


Renold koppelingen

Renold heeft de volgende type lamellenkoppelingen in haar programma:


r+w koppelingen

R+W heeft de volgende type lamellenkoppelingen in haar programma:


LP1

LP2

LP3

LP4

LPZ

LPA

LPAI

LP

Rexnord koppelingen

Rexnord heeft de volgende type lamellenkoppelingen in haar programma:


Thomas XTSR71 

Thomas XTSR52 

Thomas DBZ 

Thomas AMR 

Thomas CMR 

Thomas SR54RDG 

Thomas XTSRLS52 

Thomas XTSRLS71 

Thomas XTSRGA 

Thomas SR63 

Thomas SR71 

Thomas SR71-8 

Thomas SR52 

Euroflex

Modulflex

Adax composite

Documentatie Rexnord Thomas lamellenkoppeling INCH

Documentatie Rexnord Thomas lamellenkoppeling metrisch

Sit koppelingen

SIT heeft de volgende type lamellenkoppelingen in haar programma:


Kenmerken van een lamellenkoppeling

  • Spelingsarme overbrenging

  • Geschikt voor toerentallen tot 15000 Tpm

  • Zeer uitgebreid programma (flensaanbouw, uitvoering met deelbare naven geschikt voor radiale inbouw, spacers e.d.)

  • Draaimomenten tot 10.000.000Nm

  • Opvangen van axiale, radiale en hoekuitlijnfouten

  • Corrosiebestendige uitvoeringen

  • Onderhoudsvrij en slijtvast

  • Temperatuurbereik van -40 °C tot +280 °C

  • ATEX certificering mogelijk bij verschillende merken

Toepassingen van lamellenkoppelingen

  • Scheepsbouw

  • Pompen

  • Compressoren

  • Ventilatoren

  • Papiermachines

  • Koeltorens

  • Windturbines

  • High-speed generatoren

Welke gegevens zijn van belang om de juiste koppeling te bepalen.

  • Toerental

  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.

    Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.

    Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental.

    Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min]

    Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot het werkelijke koppel te komen.

    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.

  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.

  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

Vragen of sugesties?