Hoe werkt een flenskoppeling volgens DIN 116 en wat zijn de kenmerken van deze askoppeling?

Een bekende starre koppeling is de flenskoppeling volgens DIN116. De flenskoppeling is een asverbinder die bestaat uit twee naven met flens die op elkaar zijn gemonteerd met bouten. De flenskoppeling is een starre torsiestijve en extreem robuuste as-verbinder. Hij kan naast stotende ook radiale en axiale belastingen opvangen. Door zijn stijfheid en het ontbreken van flexibel element moet deze koppeling exact worden uitgelijnd. Hij is verkrijgbaar in gietijzer of staal. De koppeling is ook met axiale drukschijven leverbaar. Flenskoppelingen worden door verschillende fabrikanten geproduceerd volgens DIN-116.

stijve askoppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Desch koppelingen

Desch heeft de volgende type flens koppelingen in haar programma:


Flenskoppeling DIN 116

Documentatie Desch starre askoppelingen

Optibelt koppelingen

Optibelt heeft de volgende type flens koppelingen in haar programma:


Flenskoppeling DIN116

Documentatie Optibelt starre koppelingen

Kenmerken van een flenskoppeling

  • Geen onderhoud nodig

  • Lange levensduur

  • Bestand tegen axiale, radiale en schokkende belastingen.

  • Geschikt voor zeer hoge Koppels (tot 1.500.000 Nm)

  • Boringen tot 500 mm

  • Spelingsvrij en torsiestijf

  • Door de simpele bouwvorm een goedkope oplossing

  • Kan geen uitlijnfouten opvangen

Toepassingen van flenskoppelingen

  • Algemene machinebouw

  • Geschikt voor toepassingen waarbij de assen hoofdzakelijk op buiging worden belast

Klemkoppeling

Vaste koppelingen met stelschroeven zijn gemaakt van een enkel stuk materiaal en hebben afhankelijk van de grootte, twee, vier of acht stelschroeven. Het principe is op wrijving gebaseerd. Het overdraagbaar koppel wordt bereikt door klemming van de ring op de as. De grootte van de kracht hangt grotendeels af van het asmateriaal. Deze moet zachter zijn dan het boutmateriaal voor maximale houdkracht. Stijve koppelingen in een klemontwerp worden toegepast bij asdiameters tot ca 50 mm. Ze worden hoofdzakelijk geproduceerd in 2 versies. Één of twee delig. Voor montage is er geen aanpassing van de as noodzakelijk. De koppelingen zijn verkrijgbaar in verschillende materialen, waaronder koolstofstaal, roestvrij staal en aluminium.

klem koppeling

Welke gegevens zijn van belang om de juiste askoppeling te bepalen.

  • Toerental
  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling. Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental. Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min] Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot het werkelijke koppel te komen.
    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

Vragen of sugesties?