Hoe werkt een elektromagnetische koppeling en wat zijn de kenmerken van deze askoppeling?

Elektromagnetische koppelingen zorgen voor een elektrisch schakelbare koppeling tussen motor en belasting. De koppelingen verbinden de motor met de belasting door het koppelen van twee parallelle assen door middel van tandwielen of schijven. Power-on en Power-off remmen (zowel de veer- als permanentmagneetuitvoering) zorgen ervoor dat de lading elektrisch wordt gestopt of vastgehouden. Terwijl het (elektromagnetische) veld wordt verhinderd te draaien, wordt de rotor (springveer ontwerp) bevestigd aan de as. Bij tandkoppelingen, askoppelingen en remmen, grijpt het tandprofiel van het anker in het tandprofiel van de rotor, indien de spoel wordt bekrachtigd. Hierdoor worden de twee in-line of parallelle assen gekoppeld en de belasting aangedreven. De koppelingen en remmen werken op gelijkstroom. Een gebruikelijke spanning is 24 VDC, maar speciale spanningen (6, 12, 48 en 190 VDC) zijn veelal ook mogelijk.

Elektromagnetische koppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Hitex koppelingen

Hitex heeft de volgende type magneetkoppelingen in haar programma:


HEM

Documentatie Hitex HEM

KEB koppelingen

KEB heeft de volgende type magneetkoppelingen in haar programma:


COMBINORM

Documentatie KEB Combinorm

Mayr koppelingen

Mayr heeft de volgende type magneetkoppelingen in haar programma:


ROBATIC

ROBA-quick

ROBA-takt

Documentatie Mayr Robatic

Documentatie Mayr koppelingen algemeen

Suco koppelingen

Suco heeft de volgende type elektromagneet koppelingen in haar programma:


Type E

Type G

Documentatie Suco koppelingen algemeen

Thomson koppelingen

Thomson (Deltran) heeft de volgende type magneetkoppelingen in haar programma:


Deltran CS / CSC

Deltran CF / CFC

Documentatie Thomson Deltran

Kenmerken van een elektromagnetische koppeling

  • Dynamisch schakelbaar

  • Koppels tot ca 700 Nm

  • Frictie platen zijn onderhevig aan slijtage

  • Kan beperkt uitlijnfouten opvangen

Toepassingen van een elektromagnetische koppeling

  • Machinebouw

  • Verpakkingsmachines

  • Printmachines

Wat moet je weten om de juiste koppeling te bestellen.

  • Toerental

  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.

    Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.

    Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental.

    Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min]

    Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot het werkelijke koppel te komen.

    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.

  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.

  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

  • Spanning. Standaard is deze vaak 24 VDC, maar andere spanningen (6, 12, 48 en 190 VDC) zijn ook mogelijk.

Vragen of sugesties?