Hoe werkt een centrifugaalkoppeling en wat zijn de kenmerken van deze askoppeling?

De centrifugaalkoppeling of slipkoppeling is een veelgebruikte koppeling in gemotoriseerde voertuigen. Deze koppelingen worden gebruikt voor aandrijvingen die een hoog aanloopkoppel vereisen. Twee of meer koppelingssegmenten zijn door middel van veren gespannen aan een middelpunt (een as). Deze as is altijd direct verbonden met de motor. Wanneer de motor draait, dan draaien de koppelingssegmenten mee. Om deze segmenten heen ligt het koppelingshuis. Het koppelingshuis is bevestigd op een as die in verbinding staat met een aangedreven zijde, bijvoorbeeld een pulley (poelie), v-snaar, koppeling etc. Bij een bepaald toerental zetten de koppelingssegmenten uit en raken ze het koppelingshuis. Door de wrijving die dan ontstaat, begint het koppelingshuis te draaien, en drijft daarmee de aandrijfzijde aan. Doordat de koppelingssegmenten (-platen) pas vanaf een bepaald toerental het koppelingshuis raken, kan het voertuig ook zonder te rijden stationair draaien.

centrifugaalkoppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Amsbeck koppelingen

Amsbeck heeft de volgende type centrifugaalkoppelingen in haar programma:


MT

Documentatie Amsbeck MT

Boston Gear koppelingen

Boston Gear (Altra Industrial Motion) heeft de volgende type centrifugaalkoppelingen in haar programma:


Mitsubishi heeft de volgende type centrifugaalkoppelingen in haar programma:


KT01002AA

Noram heeft de volgende type centrifugaalkoppelingen in haar programma:


70

4000

WAR EAGLE

1600

1800

TRI-LOBE

Suco koppelingen

Suco heeft de volgende type centrifugaalkoppelingen in haar programma:


F-Type

W-Type

S-Type

P-Type

Kenmerken van een centrifugaalkoppeling

  • Regelbaar geschikt voor verschillende toerentallen

Toepassingen van een centrifugaalkoppeling

  • Gemotoriseerde gereedschappen

  • Voertuigen

Welke gegevens zijn van belang om de juiste koppeling te bepalen.

  • Toerental

  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling.

    Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling.

    Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental.

    Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min]

    Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot het werkelijke koppel te komen.

    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.

  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.

  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

Vragen of sugesties?