Hoe werkt een balgkoppeling en wat zijn de eigenschappen van deze askoppeling?

Een balgkoppeling bestaat uit twee naven met daartussen in een metalen balg. Dit vormt één geheel. De balg compenseert perfect de axiale, radiale en hoek uitlijn fouten. Balgkoppelingen hebben een zeer kleine bouwvorm en hebben een koppelbereik van 0,1 Nm tot wel 50000 Nm! Ook hebben ze een toeren bereik van 15000 rpm. Het tussenstuk van de balgkoppeling kan worden geleverd in een RVS uitvoering, waarbij de naven veelal zijn vervaardigd uit aluminium. De balgkoppelingen kunnen als puur verbindingselement worden geleverd of met een geïntegreerde veiligheidsinrichting. Door de hoge torsiestijfheid is een hoekgetrouwe, spelingvrije overbrenging mogelijk.

Balgkoppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

abp koppelingen

ABP heeft de volgende type balgkoppelingen in haar programma:


BKBS 

BKXS 

BKXSY

BKBK

BKXK 

BKXKY

BKXK 

Documentatie ABP askoppelingen algemeen

Gerwah koppelingen

Gerwah (Ringfeder) heeft de volgende type balgkoppelingen in haar programma:


DKN

AKN

AKD

AK

EK

AK/SB

BK

CK

Documentatie Gerwah askoppelingen algemeen

Jacob koppelingen

Jakob heeft de volgende type balgkoppelingen in haar programma:


Servokoppeling

Documentatie Jakob balgkoppelingen algemeen

KTR koppelingen

KTR heeft de volgende type balgkoppelingen in haar programma:


Toolflex
Toolflex-S
Toolflex-PI
Toolflex-M/S
Toolflex-M
Toolflex-KN
Toolflex-CF

Ruland heeft de volgende type balgkoppelingen in haar programma:


r+w koppelingen

R+W heeft de volgende type balgkoppelingen in haar programma:


Sit koppelingen

SIT heeft de volgende type balgkoppelingen in haar programma:


Servoplus

Documentatie SIT Servoplus koppeling

Kenmerken van een balgkoppeling

  • Verkrijgbaar in veel bouwgroottes. Koppels van 0,1 Nm tot 50000 Nm

  • Geschikt voor toerentallen tot 15000 Tpm

  • Torsiestijf

  • Spelingsvrij

  • Onderhoudsvrij en slijtvast

  • Temperatuurbereik -30°C tot 120 °C

  • Laag massatraagheidsmoment

Toepassingen van een balgkoppeling

  • Transportbanden

  • Positionering applicaties

  • encoders of servo aandrijvingen

  • NC-as controle

Welke gegevens zijn van belang om de juiste koppeling te bepalen.

  • Toerental
  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling. Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental. Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min] Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot het werkelijke koppel te komen.
    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

Vragen of sugesties?