As-naaf verbindingen

Een verbinding tussen as en naaf heeft als doel een kracht over te brengen. Om een moment over te kunnen brengen is er frictie nodig tussen as en naaf. Aandrijfcomponenten zoals kettingwielen, v-riemschijven en koppelingen worden middels een frictie element op de as gemonteerd. Er zijn verschillende manieren om deze verbinding tot stand te brengen. Zo is er de spiebaanverbinding, klembus montage, trek- en drukbus montage of de mogelijkheid om het moment met een spanelement over te brengen.

as-naaf verbinding

AS-NAAF VERBINDINGEN

TAPER-LOCK

MEER INFORMATIE VOLGT

verschillende type spieen

MEER INFORMATIE VOLGT

Krimp verbinding

MEER INFORMATIE VOLGT

STELRING

MEER INFORMATIE VOLGT

TREKBUSSEN EN DRUKBUSSEN

MEER INFORMATIE VOLGT

Welke kracht moet worden overgebracht?

Het type belasting en grootte van de kracht zijn mede bepalend in de keuze voor een verbinding. Deze kracht wordt bepaald door het vermogen van de aandrijving.

Het Koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Bij gelijk blijvend vermogen stijgt het koppel als het toerental daalt.

Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as.

Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min]

  • Tn [Nm] Nominaal koppel
  • P [KW] Vermogen
  • n [1/min] Toerental per minuut

Wat zijn de bedrijfsomstandigheden?

De bedrijfsomstandigheden van een as-naaf verbinding kunnen een grote invloed hebben op de prestaties en levensduur. Denk bijvoorbeeld aan:

Extreme temperaturen (schommelingen)

Trillingen of stotende belastingen

Pendelende (heen en weer gaande) bewegingen

Corrosieve omstandigheden

spiebaanverbinding

Welke nauwkeurigheid is benodigd?

Er zijn toepassingen waarbij nauwkeurigheid een grote rol speelt. Niet elke verbinding is goed gebalanceerd. Er is soms sprake van een licht excentrische beweging. Dit kan vooral bij een hoog toerental trillingen veroorzaken. Met bijvoorbeeld een klem- of perspassing kan een nauwkeurige verbinding worden bereikt. Een passing en tolerantietabel vind je hier.

kettingwiel niet gebalanceerd

Door aangebrachte tapgaten geen 100% balans

Hoeveel inbouwruimte is er beschikbaar?

Niet in alle gevallen is er veel ruimte beschikbaar voor een goede as-naaf verbinding. Een klembus montage heeft beduidend meer ruimte nodig dan bijvoorbeeld een verbinding middels een spiebaan.

As-naaf verbinding zonder verspanende bewerking

Bij sommige type verbindingen is een verspanende bewerking noodzakelijk. Dit kan ongewenst zijn. Denk aan tijdsdruk of een gebrek aan verspanende gereedschappen.  In deze gevallen is een klembusmontage een uitkomst. Dit type verbinding wordt binnen de industrie vaak toegepast. Dankzij de standaardisatie zijn aandrijfelementen zoals kettingwielen, riemschijven en veel type askoppelingen verkrijgbaar met zulke klembusboringen.

Diameter van de as en naaf

Elk type as-naaf verbinding heeft haar eigen klem bereik. Zo zijn bijvoorbeeld klembusverbindingen verkrijgbaar vanaf een diameter van ca 10 mm tot ca 100 mm. Buiten deze maten, dient er gekozen te worden voor een ander element.

kruiskoppeling met flensverbinding

Vragen of sugesties?