Hoe werkt een sinterbronzen glijlager en wat zijn de kenmerken van dit materiaal?

Dit zijn lagers die geproduceerd worden door middel van sinteren. Dit is een methode waarbij metaal of bronzen korrels worden samengeperst bij hoge druk en temperatuur waardoor deze samensmelten. In dit proces blijft er ruimte tussen de korrels waardoor een poreus materiaal verkregen wordt. Vervolgens worden de glijlagers gekalibreerd voor de gewenste afmeting en tolerantie. De ruimte tussen de poriën verschilt per type glijlager en is afhankelijk van het productieproces. Over het algemeen ligt dit tussen de 10% tot 35%. De poriën zijn geïmpregneerd met smeermiddel. Hierdoor zijn ze zelf smerend en onderhoudsvrij.

Meer weten over sinterbronzen glijlagers

Klauwkoppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

GG Bearings

GGB heeft glijlagers van sinterbrons in haar programma:


FP20

BP25

SO16

PyroSlide™1100

SKF koppelingen

SKF heeft glijlagers van sinterbrons in haar programma:


PSM

PSMF

Kenmerken van een sinterbronzen glijlager

  • Zelfsmerend

  • Onderhoudsvrij

  • Hoge glijsnelheden

  • Materiaal bros en gevoelig voor scheuren

  • Lage wrijvingscoëfficiënt

  • Geruisarme loopeigenschappen

Toepassingen van glijlagers in sinterbrons

  • Rotatieve toepassingen

  • Algemene machinebouw

  • Automotive

  • Electrisch gereedschap

  • Huishoudelijke apparatuur

Waar worden gesinterde glijlagers van gemaakt?

Sinteren is een methode waarbij metaal of bronzen korrels worden gemodelleerd. Onder hoge druk en temperatuur worden de korrels samengeperst. In dit proces blijft er ruimte tussen de korrels waardoor een poreus materiaal verkregen wordt. De ruimte tussen de poriën zijn geïmpregneerd met mineraal olie, grafiet of MoS2 vet. Hierdoor zijn de lagers zelf smerend en onderhoudsvrij.

gesinterd brons

Bron: researchgate.net

Glijlager monteren

Bij voorkeur dient het lagerhuis aan de zijde waar het lager wordt ingeperst voorzien te zijn van een afschuining. Dit ten behoeve van een goede geleiding. Sinterbronzen lagers zijn erg bros en kunnen makkelijk beschadigd raken. Gebruik dus geen hamer en sla nooit op de lagers tijdens het monteren.  Hierbij kunnen deeltjes uitbreken. Gebruik bij voorkeur een montagedoorn.

lagerbus monteren

Sinterbrons bewerken

Het glijvlak van het sinterbronslager kan door slijpen of ruimen invloed hebben op de smeerfunctie. Door de bewerking kunnen poriën verstopt raken en geen olie doorlaten. Zorg dat de glijlagerbussen tijdens opslag en montage nooit in contact komt met absorberend materiaal. Hierdoor kan namelijk de olie wegvloeien. Dit heeft een negatieve invloed op de werking en levensduur.

Tegenloop materiaal

Bij voorkeur worden er geslepen assen toegepast met een hardheid van minimaal 200 HB. Rvs is minder geschikt als tegenloop materiaal. Dit heeft te maken met de minder goede glij eigenschappen. In een corrosieve omgeving zou verchromen een oplossing kunnen bieden.

Smeermiddelen in sinterbronzen glijlagers

De meeste sinterbronzen glijlagers zijn voorzien van een minerale olie. Door de rotatie van een as in het sinterbronzen glijlager wordt de olie naar het contactvlak gezogen. Warmteontwikkeling zorgt voor nog meer toevoer van olie. Hierdoor ontstaat er een hydro dynamische smering. Er zijn ook fabrikanten die dit type glijlager kunnen leveren voorzien van alternatieve smeermiddelen. Denk daarbij aan MoS2 vet. Dit is een vet uitgevoerd met een waterbestendige zeep met een zeer hoog smeltpunt. Het lager is dan geschikt voor hogere temperaturen echter wordt er op glijsnelheid flink ingeleverd.

Wat zijn de specificaties van gesinterd brons?

Hieronder vind je een tabel met de algemene eigenschappen van gesinterde lagers. Afhankelijk van de samenstelling van het materiaal kunnen de gegevens afwijken. Controleer bij kritische toepassingen de exacte specificaties. Je kunt deze vinden in de documentatie van de betreffende fabrikant.

De waarden kunnen
per fabrikant verschillen.
Sinterbrons Sinterijzer
Temperatuurbereik (°C) -10 tot + 100 -10 / + 100
Wrijvingscoëfficiënt (μ) 0,05 / 0,10 0,05 / 0,10
Max vlaktedruk dynamisch (N/mm2) 10 10
Max vlaktedruk statisch (N/mm2) 50 50
Toelaatbare glijsnelheid (m/s) 5 5
As ruwheid (Ra, μ) 0,2 – 0,8 0,2 – 0,8
Hardheid van de as HB > 200 > 200
Astolerantie f7 – f8 f7 – f8
Huistolerantie H7 H7

Handelsnamen voor glijlager

Producten zijn onder verschillende benamingen te vinden in de markt.

  • Glijbus

  • Glijlagerbus

  • Lagerbus

  • Buslager

  • Glijstrip

  • Taatsschijf

  • Axiaal schijf

  • Taatsring

  • Sinterbrons stafmateriaal

  • Sinterbrons buis

  • Drooglooplager

  • Kraagbus

  • Oiles glijlager

DEZE PAGINA DELEN ? KIES JE PLATFORM > > >

Vragen of sugesties?

Contact