Hoe werkt een PTFE glijlager en wat zijn de kenmerken van dit materiaal?

PTFE drooglooplagers zijn compacte gewalste bussen. Ze bestaan uit een stalen of bronzen mantel. Hierop is een sinterbronzen laag aangebracht. Deze laag is geïmpregneerd met een smeermiddel. De bronzen tussenlaag zorgt voor de warmteafvoer en een sterke verbinding tussen de mantel en de looplaag. PTFE glijlagers zijn bijzonder geschikt voor toepassingen met een hoge belasting en gemiddelde snelheden. Deze lagerbussen kenmerken zich doordat ze onderhoudsvrij zijn. De PTFE drooglooplagers worden geproduceerd volgens de ISO 3547 norm en DIN 1494.

Meer weten over PTFE glijlagers?

noppenbrons

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Glycodur glijlagers

Glycodur (Tenneco) heeft PTFE glijlagers in haar programma:


 

GG Bearings

GGB heeft PTFE glijlagers in haar programma:


DP4
DP4B
DU
DU-B
DP10
DP11
DP31
DTS10
DS

Helgerit glijlagers

Helgerit heeft PTFE glijlagers in haar programma:


HU
HU-B

INA Schaeffler

INA heeft PTFE glijlagers in haar programma:


E40
E60
PAP
PAPZ
EGW
EGB
EGBZ

NDC Glijlagers

NDC heeft PTFE glijlagers in haar programma:


FR936
FR936A
FR111
FR161
FR900

SKF koppelingen

SKF heeft PTFE glijlagers in haar programma:


PCM
PCZ
PCMF
PCMW
PCMS

Kenmerken van een PTFE glijlager

  • Zelfsmerend

  • Onderhoudsvrij

  • Zeer compacte bouwvorm

  • Zeer corrosiebestendige uitvoeringen verkrijgbaar

  • Verkrijgbaar in veel verschillende uitvoeringen

  • Geschikt voor hoge belastingen

  • Relatief goedkoop

  • Toepasbaar bij hoge temperaturen

  • Lage frictie

  • Kleine speling

  • Niet geschikt in vervuilde omgeving

  • Kan geen stotende belasting of trillingen opvangen

Toepassingen van PTFE drooglooplagers

  • Algemene machinebouw

  • Auto industrie

  • Vlinderkleppen

  • Consumentenelektronica

  • vliegtuigindustrie

Waar worden PTFE glijlagerbussen van gemaakt?

PTFE glijlagers worden standaard geproduceerd met een stalen of bronzen mantel. De stalen mantel wordt voorzien van een tinlaag om corrosie te voorkomen. Een mantel van RVS mantel is ook leverbaar. Bekende normen zijn ISO 3547 en DIN 1494

Tegenloop materiaal van drooglooplagers

Bij voorkeur worden er geslepen assen toegepast met een hardheid van 200 HB. De ruwheid dient Ra ≤0,4 te zijn.

PTFE lager monteren

Bij voorkeur dient het lagerhuis aan de zijde waar het lager wordt ingeperst voorzien te zijn van een afschuining. Dit ten behoeve van een goede geleiding. PTFE glijlagers kunnen makkelijk beschadigd raken. Gebruik dus geen hamer en sla nooit op de lagers tijdens het monteren. Gebruik bij voorkeur een montagedoorn.

lagerbus monteren

PTFE glijlagers smeren

Standaard zijn deze lagers voorzien vaan smering op basis van PTFE. Bij montage kan er extra smering worden toegevoegd. Dit kan de glijeigenschappen en levensduur positief beïnvloeden. Vooral bij extreem lage of juist hoge snelheden.

Specificaties van brons met smeerstiften

Hieronder vind je een tabel met de algemene eigenschappen van bronzen lagers met smeerstiften. Afhankelijk van de samenstelling van het materiaal kunnen de gegevens afwijken. Controleer bij kritische toepassingen de exacte specificaties. Je kunt deze vinden in de documentatie van de betreffende fabrikant.

De waarden kunnen
per fabrikant verschillen.
Mangaanbrons met grafiet smeerstiften Aluminiumbrons (CuAl10Ni) met PTFE smeerstiften
Temperatuurbereik (°C) -40 / +300 -40 / +300
Wrijvingscoëfficiënt (μ) 0,2 / 0,25 0,05 / 0,15
Max vlaktedruk dynamisch (N/mm2) 100 50
Max vlaktedruk statisch (N/mm2) 250 125
Toelaatbare glijsnelheid (m/s) 0,5 0,25
As ruwheid (Ra, μ) 0,8 – 1,2 0,8 – 1,2
Hardheid van de as HB > 200 > 300
Astolerantie f7 f7
Huistolerantie H7 H7

Handelsnamen voor glijlager

Producten zijn onder verschillende benamingen te vinden in de markt. Een aantal vind je hieronder

  • Glijlagerbus

  • Drooglooplager

  • Lagerbus

  • Buslager

  • Glijbus

  • Kraagbus

  • Glijstrip

  • Taatsschijf

  • Axiaal schijf

  • Taatsring

DEZE PAGINA DELEN ? KIES JE PLATFORM > > >

Vragen of sugesties?

Contact