Hoe werkt een PTFE glijlager en wat zijn de kenmerken van dit materiaal?
PTFE drooglooplagers zijn compacte gewalste bussen. Ze bestaan uit een stalen of bronzen mantel. Hierop is een sinterbronzen laag aangebracht. Deze laag is geïmpregneerd met een smeermiddel. De bronzen tussenlaag zorgt voor de warmteafvoer en een sterke verbinding tussen de mantel en de looplaag. PTFE glijlagers zijn bijzonder geschikt voor toepassingen met een hoge belasting en gemiddelde snelheden. Deze lagerbussen kenmerken zich doordat ze onderhoudsvrij zijn. De PTFE drooglooplagers worden geproduceerd volgens de ISO 3547 norm en DIN 1494.
Meer weten over PTFE glijlagers?

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN
Kenmerken van een PTFE glijlager
Zelfsmerend
Onderhoudsvrij
Zeer compacte bouwvorm
Zeer corrosiebestendige uitvoeringen verkrijgbaar
Verkrijgbaar in veel verschillende uitvoeringen
Geschikt voor hoge belastingen
Relatief goedkoop
Toepasbaar bij hoge temperaturen
Lage frictie
Kleine speling
Niet geschikt in vervuilde omgeving
Kan geen stotende belasting of trillingen opvangen
Toepassingen van PTFE drooglooplagers
Algemene machinebouw
Auto industrie
Vlinderkleppen
Consumentenelektronica
vliegtuigindustrie
Waar worden PTFE glijlagerbussen van gemaakt?
PTFE glijlagers worden standaard geproduceerd met een stalen of bronzen mantel. De stalen mantel wordt voorzien van een tinlaag om corrosie te voorkomen. Een mantel van RVS mantel is ook leverbaar. Bekende normen zijn ISO 3547 en DIN 1494
Tegenloop materiaal van drooglooplagers
Bij voorkeur worden er geslepen assen toegepast met een hardheid van 200 HB. De ruwheid dient Ra ≤0,4 te zijn.
PTFE lager monteren
Bij voorkeur dient het lagerhuis aan de zijde waar het lager wordt ingeperst voorzien te zijn van een afschuining. Dit ten behoeve van een goede geleiding. PTFE glijlagers kunnen makkelijk beschadigd raken. Gebruik dus geen hamer en sla nooit op de lagers tijdens het monteren. Gebruik bij voorkeur een montagedoorn.

PTFE glijlagers smeren
Standaard zijn deze lagers voorzien vaan smering op basis van PTFE. Bij montage kan er extra smering worden toegevoegd. Dit kan de glijeigenschappen en levensduur positief beïnvloeden. Vooral bij extreem lage of juist hoge snelheden.
Specificaties van brons met smeerstiften
Hieronder vind je een tabel met de algemene eigenschappen van bronzen lagers met smeerstiften. Afhankelijk van de samenstelling van het materiaal kunnen de gegevens afwijken. Controleer bij kritische toepassingen de exacte specificaties. Je kunt deze vinden in de documentatie van de betreffende fabrikant.
De waarden kunnen per fabrikant verschillen. |
Mangaanbrons met grafiet smeerstiften | Aluminiumbrons (CuAl10Ni) met PTFE smeerstiften |
---|---|---|
Temperatuurbereik (°C) | -40 / +300 | -40 / +300 |
Wrijvingscoëfficiënt (μ) | 0,2 / 0,25 | 0,05 / 0,15 |
Max vlaktedruk dynamisch (N/mm2) | 100 | 50 |
Max vlaktedruk statisch (N/mm2) | 250 | 125 |
Toelaatbare glijsnelheid (m/s) | 0,5 | 0,25 |
As ruwheid (Ra, μ) | 0,8 – 1,2 | 0,8 – 1,2 |
Hardheid van de as HB | > 200 | > 300 |
Astolerantie | f7 | f7 |
Huistolerantie | H7 | H7 |
Handelsnamen voor glijlager
Producten zijn onder verschillende benamingen te vinden in de markt. Een aantal vind je hieronder
Glijlagerbus
Drooglooplager
Lagerbus
Buslager
Glijbus
Kraagbus
Glijstrip
Taatsschijf
Axiaal schijf
Taatsring
AANDRIJFTECHNIEK MECHANISCH