Hoe werkt een pennenkoppeling en wat zijn de eigenschappen van deze askoppeling?
Een pennenkoppeling bestaat uit twee naven die uit verschillende materialen kunnen bestaan en zijn voorzien van pennen waar rubberbussen op zijn bevestigd. Het zijn flexibele koppelingen die doorslagzeker zijn en om deze reden worden ze veel toegepast bij onder andere hijsapplicaties. De aanwezige pasruimte tussen pen en bus maakt het mogelijk dat de hulzen een roterende beweging kunnen maken en enigszins in de lengte richting kunnen bewegen. De krachten die op de lagering van de assen worden uitgeoefend worden hierdoor aanzienlijk gereduceerd. De rubberen elementen zorgen bij uitlijnfouten voor een gelijkmatige verdeling van de krachten. Hierdoor wordt de belasting op de pennen beperkt. Zo wordt vervorming of verbuigen voorkomen en de levensduur van zowel pen als huls verlengd. Door de aanwezige elasticiteit en het dempende vermogen van de elementen (hulzen) worden schokken en trillingen opgevangen.

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN
Kenmerken van een pennenkoppeling
vangen radiale,axiale en hoekuitlijnfouten op
Dempt trillingen en stotende belastingen
Doorslagveilig
Koppels van 150 Nm – 600.000 Nm
Eenvoudig montage en goede uitlijningsmogelijkheid
Geschikt voor steekmontage
Onderhoudsvrij
Leverbaar in veel verschillen bouwvormen
Hulzen zijn verkrijgbaar in verschillenden materialen: Natuurrubber, Chloroprene polymeer of Nitril rubber. Afhankelijk van het materiaal kunnen pennenkoppelingen gebruikt worden bij temperaturen van -20°C tot + 80°C.
ATEX certificering mogelijk.
Toepassingen van een pennenkoppeling
kranen
transportbanden
skiliften
Schroefpompen
Mixers
Welke gegevens zijn van belang om de juiste askoppeling te bepalen.
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling. Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental. Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min] 9550 staat voor de hoeksnelheid en is een vaste waarde. De SI-eenheid voor rotatiesnelheid (Internationale Stelsel van Eenheden) wordt uitgedrukt in radialen per seconden en niet omw/min. Eén radiaal per seconde is ongeveer 9550 omw/min. Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot de juiste waarde te komen.
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
Meer koppelingen
AANDRIJFTECHNIEK MECHANISCH