Hoe werkt een permanente magneetkoppeling en wat zijn de eigenschappen van dit type askoppeling?
Een permanente magneetkoppeling brengt het draaimoment over door de magnetische krachten tussen binnen- en buitenrotor. Op de externe rotor zijn permanent magneten gemonteerd die er voor zorgen dat de magneten van polen gaan wisselen. Door het toepassen van een permanente magneetkoppeling is een constante koppel gegarandeerd. Op het moment dat het maximale koppel overschreden wordt, draait de buitenrotor door en blijft de binnenrotor op zijn “normale” koppel de aandrijving in beweging houden. Een magneetkoppeling functioneert op dat moment als een veiligheidskoppeling. Doordat er geen mechanisch contact is tussen de binnen en buitenrotor ontstaan er geen trillingen. Veelal worden magneetkoppelingen voorzien van afdichting. Deze zijn in verschillende materialen te verkrijgen. Naast deze afdichtingen zijn de koppelingen uitgevoerd in een roestvaststaal of een hastelloy legering waardoor de koppeling uitstekend bestand is tegen hoge temperaturen.

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN
Kenmerken van een magneetkoppeling
Non-contact koppeltransmissie met permanente magneten
Hermetische afdichting van het medium mogelijk
Koppels van 0,15 tot 1200 Nm
Bestand tegen agressieve media
Geschikt voor temperaturen tot 350 °C
Toepassingen van permanente magneetkoppelingen
Pompen
Vacuümpompen
Ventilatoraandrijvingen
Compressoren
PU-Schuiminstallaties
Roerwerken
Welke gegevens zijn van belang om de juiste askoppeling te bepalen.
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling. Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental. Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min] 9550 staat voor de hoeksnelheid en is een vaste waarde. De SI-eenheid voor rotatiesnelheid (Internationale Stelsel van Eenheden) wordt uitgedrukt in radialen per seconden en niet omw/min. Eén radiaal per seconde is ongeveer 9550 omw/min. Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot de juiste waarde te komen.
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
Meer koppelingen
AANDRIJFTECHNIEK MECHANISCH