Hoe werkt een kettingkoppeling en wat zijn de kenmerken van deze askoppeling?

Een kettingkoppeling is opgebouwd uit 2 kettingwielen met een even aantal tanden. De kettingwielen worden met een duplex ketting aan elkaar gekoppeld. Kettingkoppelingen hebben een compacte en eenvoudige bouw. Door de ruimte tussen tandbreedte en inwendige breedte van de ketting is een kleine as afwijking mogelijk. Bij hogere toerentallen is een aluminium beschermhuis aan te bevelen. Door de centrifugaalkrachten wordt het smeermiddel uit de ketting geslingerd. Het huis vangt dit smeermiddel op. De koppeling is eenvoudig te monteren en heeft weinig tot geen onderhoud nodig. Ook is er de mogelijkheid voor een Nylon uitvoering. Deze kan minder koppel overbrengen dan de stalen versie. Echter, hij heeft geen smering nodig. Daardoor wordt voorkomen dat de omgeving met vet wordt verontreinigd. Ook zijn de nylon kettingkoppelingen stiller dan de metalen versies.

Kettingkoppeling

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN

Browning koppelingen

Browning (Regal PTS) heeft de volgende type kettingkoppelingen in haar programma:


Morse N400

Morse N600

Installatiegids Morse N400 N600

Challenge koppelingen

Challenge (Megadyne) heeft de volgende type klauwkoppelingen in haar programma:


CHAIN

Documentatie Challenge hoofdcatalogus

Dodge koppelingen

Dodge (Baldor – ABB) heeft de volgende type kettingkoppelingen in haar programma:


CHAIN

Documentatie Dodge koppelingen

Iwis ketting

Iwis heeft de volgende type kettingkoppelingen in haar programma:


CHAIN

Documentatie Iwis koppelingen

Martin koppelingen

Martin heeft de volgende type klauwkoppelingen in haar programma:


JAW

Go-Flex

HRC

Renold koppelingen

Renold heeft de volgende type kettingkoppelingen in haar programma:


SKF koppelingen

SKF heeft de volgende type kettingkoppelingen in haar programma:


CHAIN

Documentatie SKF koppelingen algemeen

Tsubaki ketting

Tsubaki heeft de volgende type kettingkoppelingen in haar programma:


CHAIN

Documentatie tsubaki kettingkoppeling

Kenmerken van een kettingkoppeling

  • Lage onderhoudskosten

  • Draaimomenten tot 700.000 Nm.

  • Door de simpele bouwvorm een goedkope oplossing

  • Kan kleine radiale uitlijnfouten en hoekafwijkingen opvangen.

Toepassingen van een kettingkoppeling

  • Ventilatoren

  • Pompen

  • Transportbanden

  • compressoren

Welke gegevens zijn van belang om de juiste askoppeling te bepalen.

  • Toerental
  • Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling. Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental. Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min] 9550 staat voor de hoeksnelheid en is een vaste waarde. De SI-eenheid voor rotatiesnelheid (Internationale Stelsel van Eenheden) wordt uitgedrukt in radialen per seconden en niet omw/min. Eén radiaal per seconde is ongeveer 9550 omw/min. Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot de juiste waarde te komen.
    • Tn [Nm] Nominaal koppel
    • P [KW] Vermogen
    • n [1/min] Toerental per minuut
    • fs Service factor
  • Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
  • Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
  • Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.

DEZE PAGINA DELEN ? KIES JE PLATFORM > > >

Vragen of sugesties?

Contact