Hoe werkt een elastomeer koppeling en wat zijn de kenmerken van deze askoppeling?
Hoogelastische koppelingen zijn uiterst flexibel. Door de grote hoeveelheid elastomeer (elastisch element) kan een relatief grote uitlijnfout worden gecompenseerd. Elastomeer koppelingen zijn zeer geschikt voor universele as-naaf verbindingen. De koppelingen hebben een hoge demping van het draaimoment en pieken. Tevens zijn de elastische koppeling elementen eenvoudig te vervangen.

FABRIKANTEN EN MERKNAMEN
Kenmerken van een elastomeer koppeling
Koppels tot 50.000 Nm
Laag geluidsniveau.
Leverbaar in veel varianten en aansluitvormen
Kunnen grote uitlijn fouten opvangen
Zeer geschikt voor het gebruik bij brandstofmotoren
Toepassingen van een elastomeerkoppeling
Algemene machinebouw
Dieselmotoren
Landbouwmachines
scheepvaart
Welke gegevens zijn van belang om de juiste askoppeling te bepalen.
- Toerental
- Koppel: Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. Eenheid voor koppel is de newtonmeter (Nm). Het koppel bepaald deels de grootte en type van de askoppeling. Is de aandrijving onderhevig aan trillingen of stotende belastingen? Dit heeft invloed op de service factor van de koppeling. Nominaal koppel Tn [Nm] Het koppel dat overgebracht kan worden bij constante belasting op de uitgaande as en servicefactor fs = 1. De waarde is afhankelijk van het toerental. Het nominale koppel wordt berekend aan de hand van de volgende formule. Tn [Nm] = 9550 * P [KW] / n [1/min] 9550 staat voor de hoeksnelheid en is een vaste waarde. De SI-eenheid voor rotatiesnelheid (Internationale Stelsel van Eenheden) wordt uitgedrukt in radialen per seconden en niet omw/min. Eén radiaal per seconde is ongeveer 9550 omw/min. Vermenigvuldig de uitkomst met de servicefactor om tot de juiste waarde te komen.
- Tn [Nm] Nominaal koppel
- P [KW] Vermogen
- n [1/min] Toerental per minuut
- fs Service factor
- Inbouwruimte. Is de aandrijving makkelijk te demonteren of te verplaatsen? Als dit niet het geval is, kan een demontabele koppeling wenselijk zijn. Moet er een afstand tussen de assen worden overbrugd? Dan kan een spacer de oplossing zijn. De afstand tussen de assen wordt vaak DBSE genoemd: Distance Between Shafts Ends.
- Type aansluiting: pasboring, flens-, vliegwiel- of klembus- aansluiting. In het geval van een pasboring of klembus wat is dan de asdiameter? Is het een Amerikaanse of Engelse machine. Houdt dan rekening met inch maten. Dit geldt voor de boring en de spiebaan.
- Omgeving: Extreme temperaturen, vervuiling, chemische vloeistoffen, explosiegevaar (Atex zone indeling) etc.
Verschillende type elastomeer koppelingen
Dubbele lus koppeling
Schijf koppeling
Voorbeelden van elastomeren:
- EPDM-rubber
- Epichloorhydrinerubber (ECO)
- Elastan
- Isopreenrubber (IR)
- Neopreen (polychloropreen)
- Isopreen-butylrubber (IIR)
- Polyurethaan (PUR)
- Natuurrubber (NR)
- Styreen-butadieenrubber (SBR)
- Hypalon (CSM, chloor-sulfon-polyethyleen)
- Siloxanen
Meer koppelingen
AANDRIJFTECHNIEK MECHANISCH